Asser successen in Rotterdam en Haren: Ivo derde op NK A, Gerbert wint NOSBO Challenger!

Alweer een week geleden werd de laatste ronde van het NK ABC gespeeld, ditmaal in het Topsportcentrum Rotterdam, en ook nu was Schaakclub Assen met drie deelnemers goed vertegenwoordigd!

Ivo speelde zijn beste NK ooit: alleen verloren van de nummers 1 en 2, een paar overtuigende overwinningen (met zwart!) op sterke spelers, en met een snelle remise in de slotronde verzekerde hij zich van een gedeeld derde plaats! Dat werd op weerstand een vierde, maar dat mag de pret niet drukken; klasse gespeeld Ivo, nogmaals van harte!

Gerbert mocht meedoen in de B-categorie, nadat NOSBO-kampioen Raymon Oord afzag van deelname. Helaas kon hij een constant toernooi niet goed afsluiten: ongeslagen in de eerste zes ronden, maar twee nederlagen in ronde 7 en 8 deden hem nog terugvallen naar 3½ uit 7 (plus twee reglementaire nullen omdat Gerbert niet op zondag speelt). Jammer!

Jesper maakte als NOSBO-kampioen zijn NK-debuut; hij was als laatste geplaatst van de 34 deelnemers in de C-categorie, maar zijn KNSB-rating is veel te laag (gebaseerd op een jeugdrating die toen een stuk lager was dan nu), en dus mocht wel verwacht worden dat er wel een puntje of twee gescoord zou kunnen worden. En inderdaad: in ronde 5 wist Jesper zijn allereerste NK-overwinning te boeken, en twee ronden later voegde hij daar nog een (enigszins bemazzeld) halfje aan toe. Kansen op meer waren er zeker, maar helaas werd Jesper een paar keer in het eindspel overtroefd, en dat kostte zeker twee keer een half punt. Dat is dus nog een verbeterpunt, maar verder kon Jesper prima mee met de middenmoot, dus wie weet waar hij over een paar jaar staat? Ga zo door Jesper!

Toernooisiteforumdraadje

Enkele fragmenten, afkomstig van het forum:

Uit de zevende ronde het volgende fragment in de vorm van een puzzel. Jesper had na 30 zetten een potremise toreneindspel op het bord, maar liet volkomen onnodig zijn koning afsnijden op de onderste rij en stond daardoor 15 zetten later totaal verloren, maar zijn tegenstander wist de winst niet te vinden. Wit kwam in onderstaande stelling niet verder dan wat heen en weer schuiven met de koning en 7 zetten later remise, maar hoe kan hij dit wèl winnen?

Oplossing

Nog meer successen voor onze jeugd werden in Haren behaald. Daar werd op KNSB-zaterdagen de Haren Challenger gespeeld; zeven Assenaren deden daar mee en deden het uitstekend!

Ook hier deed Gerbert mee, en hij wist nu wel het hele toernooi ongeslagen te blijven: na twee remises in de eerste twee ronden kwam hij op stoom met twee overwinningen, daarna weer twee halfjes, maar na nog een overwinning in de slotronde bleek Gerbert zomaar de eerste prijs in het jeugdklassement te hebben veroverd! Van harte Gerbert, wat een prestatie!

Van Silvia hebben we dit seizoen helaas weinig gehoord qua toernooiresultaten, maar de uitnodiging van Sybrand om in Haren mee te spelen kon ze niet afslaan. En dat is maar goed ook, want ze speelde een geweldig toernooi: een zeer knappe overwinning met zwart in ronde 1, daarna een remise, in ronde 3 helaas een nulletje, maar na een reglementair punt in ronde 4 kreeg Silvia het op haar heupen en versloeg in indrukwekkende stijl twee 1800-plussers! Daarmee stond ze zomaar aan kop in het jeugdklassement, maar helaas was de tegenstand in de laatste ronde te sterk; geen eerste prijs in het jeugdklassement dus, maar wel een eerste ratingprijs t/m 1700! Fantastisch gedaan Silvia, van harte!

Sybrand was mede-organisator van het toernooi en deed dus ook maar mee. Dat deed hij weer geheel op eigen wijze: zeer wisselvallig, met overwinningen en remises tegen sterkere spelers, maar ook met een enkele nederlaag tegen een zwakkere speler, en dat zorgde voor een gedeelde 14e plaats met 4 uit 7. Toch niet slecht!

Jan B. doet aan bijna alles mee, dus ook hier, en dat deed hij vooral in de eerste helft uitstekend met 3 uit 4! Helaas kwam daar in de laatste drie ronden nog slechts een halfje bij, maar 3½ uit 7 is wat mij betreft een prima eindscore!

Tycho werd ook met 3½ uit 7 onze derde prijswinnaar, namelijk de tweede ratingprijs t/m 1500! Dat deed hij met een uitzonderlijk constant toernooi: een reglementair punt, vijf remises, en helaas in de slotronde een nederlaag. Prima gespeeld Tycho, van harte!

Vincent en Gerritjan eindigden allebei op 2 uit 7, maar ze wonnen allebei wel twee keer, dus ook daar zijn toch wat kleine succesjes te vieren. Ga zo door heren!

Toernooisiteforumdraadje