Ivo Maris herovert clubkampioenschap

Vorig seizoen ging het even minder voor Ivo Maris, maar dit jaar is hij weer duidelijk de sterkste gebleken in de interne competitie: maar liefst 1150 punten voorsprong op de nummer 2! Weliswaar een enigszins vertekend beeld omdat Ivo als één van de weinigen vrijwel iedere avond aanwezig was, maar ook op basis van zijn prestaties is hij de terechte kampioen: slechts één partij verloren, drie remises en 27 overwinningen, een percentage van boven de 90! Dat is bij mijn weten niet eerder vertoond, dus een compliment en felicitatie is hier absoluut op zijn plaats: van harte Ivo!

De strijd om plaats 2 was een stuk spannender; sterker nog, pas in de laatste ronde van het seizoen werden de podiumplaatsen verdeeld. Maarten Dijkstra voerde in de eerste helft van het seizoen de ranglijst aan, maar speelde na het verlies van de koppositie in de tweede helft minder vaak mee en stond bij het ingaan van de laatste ronde op plaats 4. Arjan Dwarshuis deed het omgekeerde: hij stond lange tijd buiten de top 5, maar kwam in de voorlaatste ronde ineens de top 3 binnengeslopen en stond bij het ingaan van de laatste ronde tweede. De derde man in de race was Hans Smit; vorig jaar halverwege het seizoen lid geworden, in anderhalf jaar tijd uitgegroeid tot een absolute versterking voor de club, en bij het ingaan van de laatste ronde derde. Hans speelde in de laatste ronde snel remise, maar Maarten won en ging Hans daardoor weer voorbij. Arjan had aan remise genoeg voor plaats 2, maar ging in de allerlaatste partij van het interne seizoen verrassend onderuit en viel daardoor nog buiten de top 3: Maarten 2, Hans 3 en Arjan 4. Gefeliciteerd heren!

Doordat Hans aan het begin van het seizoen nog geen rating had mocht hij ook meedoen in het B-klassement, en niet geheel verrassend wist hij dat glansrijk op zijn naam te schrijven: bijna 900 punten scheidden hem van de nummer 2 Gerritjan van der Sloot, die in het dikke seizoen dat hij nu bij de club speelt, enorm is gegroeid, en de rek is er nog lang niet uit! Ton van Velzen presteert de laatste paar jaar zeer constant in de competitie, en dit jaar ging het zeer goed: 20ste algemeen, en derde in de B-groep. Allen gefeliciteerd!

De prijs voor de beste jeugdspeler is tot ieders verrassing niet gewonnen door de huizenhoge favoriet Tycho Bruggink, maar door NOSBO-C-kampioen Jesper Post, die in het algemene klassement net één plaatsje boven Tycho eindigde: 17de om 18de. Gefeliciteerd Jesper!

Daarmee is de interne competitie voor dit seizoen afgelopen, maar er zijn nog vier goed gevulde clubavonden te gaan: de jaarlijkse rapidcompetitie wordt afgewerkt, en op 13 juni is er vanaf 18:00 het kampioensfeest van Assen 1 en 2. Komt allen!

Eindstand interne competitie 2013-2014