Grand Prix NOSBO: nog meer prijzen, Lyne derde in klassement!

Het laatste Grand-Prix-toernooi van het seizoen werd wederom door de NOSBO zelf georganiseerd, op zaterdag 28 juni in Groningen. Maar liefst tien Assenaren, zeven clubleden en drie NotaBene-gangers, verschenen aan de start en deden het weer uitstekend! Ikzelf kreeg overigens ook nog een rol in de organisatie toebedeeld als tafelleider van de hoogste twee groepen…

De A-groep was misschien wel de sterkste ooit: Lucas van Foreest speelt al internationale toernooien, maar wilde wel weer eens een jeugdtoernooi spelen, en naast hem deden onder anderen drie sterke Duitsers mee. Op basis van zijn KNSB-jeugdrating (en ook een beetje om de verhouding Nederland – Duitsland 3 – 3 te maken) mocht Tycho ook in deze groep uitkomen, en hij hield zich moeiteloos staande: een overwinning in de eerste ronde, een nederlaag tegen Lucas (geen schande uiteraard) en in de slotronde een snelle remise tegen Dennis van den Bergh, die verrassend Lucas had verslagen en daardoor aan het halfje voldoende had om de groep op zijn naam te schrijven. Met die 2,5 punt eindigde Tycho op een gedeelde derde plaats, maar helaas bleek hij 1,25 SB-punt tekort te komen voor de derde prijs. Jammer, maar toch een prima prestatie!

Jesper en Abedin kwamen uit in groep B, waar ook twee Duitsers speelden, en die waren in dit geval net even te sterk voor de Nederlanders. Gelukkig was Jesper de beste van de rest: alleen verloren van de groepswinnaar, twee remises tegen de nummer 2 en Abedin, en twee overwinningen brachten hem een gedeelde tweede, maar op SB een derde plaats. Niet slecht! Abedin kwam niet verder dan drie remises, maar wel tegen de prijswinnaars, en omdat hij veruit de laagste rating had van de groep wint hij toch weer wat ratingpunten!

Door al die sterke deelnemers speelde Brian ook wat lager dan hij misschien gewend is, namelijk in de D-groep. De start was met 1,5 uit 3 veelbelovend, maar daarop volgden helaas twee nederlagen. Gelukkig wist Brian de laatste twee partijen wel te winnen (o.a. tegen de groepswinnaar, als enige!) en redde daarmee zijn 50%, en dat bleek voldoende voor een gedeelde derde plaats, en op onderling resultaat werd het de derde prijs!

In de E-groep speelde onze kersverse Nederlands kampioene Lyne (die daarvoor nog even werd gehuldigd voor het begin van het toernooi, een prachtig gebaar!), en ook Tristan kwam in deze groep uit. In de eerste ronde speelden ze meteen tegen elkaar, en nogal verrassend was het Tristan die aan het langste eind trok. Helaas bleek dat voor hem geen voorbode voor succes: alleen in ronde 4 en 7 wist hij nog te winnen, en op onderling resultaat eindigde hij als zesde. Ook met Lyne ging het in de eerste helft niet goed met 1 uit 4, maar een gelukje in ronde 5 (mat met een dame achter) hielp haar over het dode punt heen: ze won ook haar laatste twee partijen, eindigde daarmee op alweer een gedeelde derde plaats, en ook hier werd dat op onderling resultaat de derde prijs!

In groep G treffen we de eerste NotaBene-gangers aan: Frank Nijmeijer en Yinte Blommestijn. Frank werd voor het begin van het toernooi nog even in het zonnetje gezet omdat hij aan alle Grands Prix van dit seizoen had meegedaan, maar op het bord zat het niet mee: hij won de eerste partij, maar daar kwam in de rest van het toernooi geen halfje meer bij. Volgend seizoen beter! Yinte begon ook met een overwinning, maar ook haar toernooi werd geen succes, met alleen een overwinning op Frank en verder alleen nullen. Jammer!

In de laagste groep, groep I, speelden een nieuwbakken clublid en een NotaBene-ganger. De tweede, Jaël Wierenga, speelde alweer zijn derde Grand-Prix-toernooi, na een tweede prijs in Winschoten en een gedeeld zevende plaats in Coevorden, en nu ging het weer prima: alleen verloren van de groepswinnaar en verder alles gewonnen, en dus een tweede prijs! Het nieuwe clublid is Stella Dekker, net een paar weken lid en nu dus debuterend op dit niveau. Dat is uiteraard even wennen en dus gingen de eerste twee partijen verloren, maar daarna wist Stella haar eerste twee Grand-Prix-overwinningen te boeken! In de vijfde ronde kwam daar nog een gelukkige remise (pat) bij, daarna een vrije ronde, en in de slotronde verloren van Jaël, maar met 2,5 uit 6 en een vijfde plaats toch een verdienstelijk debuut. Ga zo door Stella!

Weer vier prijzen dus, en het totaalplaatje van dit seizoen mag er zijn: de club heeft negen eerste, negen tweede en 11 derde prijzen binnengehaald, en NotaBene heeft daar ook nog twee eerste, vijf tweede en vier derde prijzen bovenop gestapeld, dus in totaal gingen er maar liefst 40 prijzen richting Assen! En daar kwam ook nog eens een derde prijs voor Lyne in het totaalklassement bij, het kan niet op!

Dan was er nóg een klein Asser feestje: Jesper en Abedin hebben onlangs hun Stap-5-examen gemaakt en gehaald, en kregen na de prijsuitreiking hun diploma’s. Nogmaals van harte jongelui, nu op naar Stap 6!

Op naar het nieuwe seizoen, en hopelijk nóg meer successen!

Resultaten (NOSBO)Foto’s (Facebook)