Asser succes op ONK Dieren 2014

Geen reacties op Asser succes op ONK Dieren 2014

Verslag: Pieter

Met maar liefst negen spelers liet onze club zich dit keer weer goed zien op het Open NK in Dieren. In de open groep probeerden Ivo en Pieter zich staande te houden tussen ervaren grootmeesters en toptalentjes. Martin en Rieks speelden in de A-groep, Maarten (Hoolsema) in de zesrondig 2 en Elmar in zesrondig 1. Tot slot namen Paul, Ben en Sybrand deel aan de vierkampen.

Gedurende het toernooi verbleven de meesten van ons in een huisje een kwartiertje van de speelzaal. Klaverjassen, dobbelen, tequilashotjes en nachtelijke voetbalwedstrijden vormden een uitstekende voorbereiding op de schaakpartijen. En dat wierp zijn vruchten af. Pieter en Ivo konden zich uitstekend handhaven in de topgroep met respectievelijk 4 en 4,5 punten. Rieks liet zien dat hij veel sterker is dan zijn rating doet vermoeden met 5 punten en een TPR van ruim 2000. Paul en Ben wisten allebei hun vierkampen te winnen en Elmar werd tweede in het zesrondige toernooi. Alleen Martin en Maarten hadden een beetje stroef toernooi en verloren een paar ratingpuntjes. Dank ook aan Mark die een dagje kwam meekijken, supporters worden altijd gewaardeerd.

In het kort de resultaten:

Ivo: 4,5 uit 9, TPR van 2255
Pieter: 4 uit 9, TPR van 2199
Rieks: 5 uit 9, TPR van 2071
Martin: 5 uit 9, TPR van 1795

Maarten: 3 uit 6, TPR van 1576
Elmar: 5 uit 6, TPR van 2219

Sybrand: 1,5 uit 3, TPR van 1773
Paul: 2 uit 3, TPR van 2088
Ben: 2,5 uit 3, TPR van 1858

We hebben allemaal (behalve Ivo 🙁 (die meteen door moest naar Vlissingen en dus geen tijd had iets in te sturen, MvV)) een stukje geschreven over onze meest interessante partijen.

Pieter

Naast uiteraard de gezellige tijd in het huisje, had ik het volgende schaakhoogtepunt:

Dieptepunt:

Martin

Voor mijn gevoel heb ik qua spel mijn beste ONK ooit achter de rug, en dat is ook wel aan mijn score te zien (5 uit 9, dat heb ik nog niet eerder gehaald), maar helaas was de tegenstand niet bepaald van een hoog niveau en kreeg ik mijn overwinningen af en toe wel erg makkelijk in de schoot geworpen. Daarom maar het volgende fragment uit mijn partij uit ronde 1 tegen Jan Willem Gerth van Wijk:

Rieks

Ik speel toch al de nodige jaren schaak, maar verder dan een nationale rating ben ik nog niet gekomen. De B groep in Dieren doet niet aan Fide-ratings, maar de A groep wel. Ik vond dat mijn (knsb) rating 1772 een achterstand had gekregen op mijn (met enig concentreren) werkelijke speelsterkte en ging ervoor.

In de tweede partij speelde ik met zwart tegen Remko Moerkerken (1965) en kwam goed uit de opening.

Mijn dieptepunt was dat ik in deze interessante stelling tegen Zagar Zeeman (1992), waar ik twee zwarte stukken gevangen had, één liet ontsnappen…

Met 5/9 en vooral een paar leuke partijen had ik een goed toernooi. Een van mijn 9 tegenstanders had ook nog geen Fide-rating, maar sinds kort zijn 5 partijen al genoeg voor de internationale schaakfederatie. Per 1 september tel ik dus voor het eerst internationaal mee met, als mijn berekeningen kloppen, een lekker begin van 2007.

Ben

Elmar