Debuut Assen in tweede klasse KNSB valt niet mee

Verslag: Sjoerd

Onze indeling in de tweede klasse KNSB maakt dat we tegenstanders van boven de lijn Haarlem – Lonneker krijgen. In de eerste ronde op zaterdag 27 september ontving ons eerste achttal De Waagtoren uit Alkmaar, een sterk team dat twee jaar geleden net als wij het jaar daarvoor Sissa op 4 – 4 hield. Met gemiddeld bijna honderd ELO punten meer kregen we te maken met een meer dan stevige tegenstander, die reeds drie jaar ervaring heeft in de tweede klasse.

Nadat we dertien maal achtereen gewonnen hadden in kalenderjaren 2013 en 2014 moest het er een keer van komen. Een nederlaag bij aanvang van het seizoen is nooit leuk, maar de 2½ – 5½ was verdiend voor de Alkmaarders.

Op bord een speelde Ivo Maris met zwart tegen Daan Geerke. Ivo speelde een soort egelsysteem met pionnen op b6, d6, e6, g6 en h6 en lopers op b7 en g7. Ditmaal geen spetterend vuurwerk van Ivo maar positioneel schuiven, pion snoepen en afwikkelen naar een pionneneindspel. De pionnen race naar de achterlijn eindigde onbeslist. Beide heren haalden een dame, maar Ivo wist na lang manoeuvreren de winst binnen te halen.

Frank van der Werff mocht het proberen tegen GM-killer Danny de Ruiter. Frank kwam goed mee in de opening maar gaf het vervolgens naar eigen zeggen in één zet weg.

Frank van der Werff – Danny de Ruiter met wit aan zet

Pieter Tromp had het zwaar tegen Frank van Tellingen, maar hield stand.

Frank van Tellingen – Pieter Tromp na 16. Pd7

Maarten Dijkstra speelde volgens eigen zeggen een lange theorie variant tegen Frank Agter, waarin hij twee pionnen voorkwam. Cruciaal was de volgende stelling:

Maarten Dijkstra – Frank Agter na 17… Pb8

Commentaar Maarten: “Mijn partij was 15 zetten theorie; een scherpe Chigorinvariant die ik jaren geleden ook al eens op het bord had. Toen liep het echter beter af. Nu dacht ik een mooie combinatie te hebben en ging ik daar enthousiast op in. Helaas faalde deze jammerlijk vanwege het simpele feit dat veld f5 gedekt werd door de zwarte loper. De enige juiste zet (16. Le2) bleek mijn tegenstander toevallig in zijn meegenomen openingsboek te hebben staan, bleek na de partij.”
Martin van Velzen speelde met zwart in een Siciliaanse draak tegen Maaike Keetman. Maaike wist een overtuigende aanval te creëren waarop Martin het antwoord schuldig moest blijven.

Maaike Keetman – Martin van Velzen na 17… Tg8

Paul den Boer kwam tegen Jos Vlaming snel in de problemen. Na een ongelukkige pion zet naar f3 werd Paul zijn pion op e3 onder vuur genomen door een paardenkoppel. Ondanks de vroege problemen gaf Paul niet op en ging de strijd rekken om het teammoreel op te vijzelen, een prima instelling.

Commentaar van Paul:

Elmar Hommes speelde een puike partij tegen Rob Konijn die hij met straffe hand tot winst wist te voeren.

Rob Konijn – Elmar Hommes na 14. g4

Arjan Dwarshuis ging iets te enthousiast in de aanval tegen Jeroen Smorenberg.

Arjan Dwarshuis – Jeroen Smorenberg na 13… g6

Support kwam tijdens de wedstrijd van Henny Maris, Wout Knol, Cor van der Werff, Freek van der Werff, Ton van Velzen en echtgenote, Gertjan Haan, Sybrand Houtsma, Pieter Hofman, Gerard Voorintholt en Liesbeth Klomp.

De gedetailleerde uitslagen zijn:

Assen               2047 - De Waagtoren        2136 2½ - 5½
1. Ivo Maris           2240 - Daan Geerke         2122 1  - 0