Asser jeugd verslaat ESG-1

Geen reacties op Asser jeugd verslaat ESG-1

Verslag: Sybrand

Maandag 29 september was het debuut van Assen-2 in de promotieklasse. Op het programma stond ESG-1, de tweede nieuwkomer dit seizoen in de promotieklasse. ESG-1 was afgelopen jaar uit de KNSB gedegradeerd, en heeft een sterk team.

Vooraf waren er weinig illusies over de afloop van deze wedstrijd. ESG zou bij sterkste opstelling ongeveer 100 punten meer hebben, wat betekent dat de verwachte uitslag 5-3 voor de Emmenaren was. Assen-2 speelde met onze Belgische ‘vaste invaller’ Mark (GM) Jager, die toevallig vakantie had en in de buurt was. Supporters waren Martin van Velzen en schrijver dezes; Sjoerd was voor de gelegenheid teamleider. Martin heeft een serie foto’s gemaakt (zie hier

Anders dan vorige jaren was het speeltempo. We spelen sinds dit seizoen met 1,5 uur voor de hele wedstrijd met 30 seconden erbij per zet vanaf de eerste zet. Bij zet 40 komt er dus geen tijd meer bij. Dat betekent – zo bleek in de praktijk – dat er een lange tijdnoodfase was in verschillende partijen, een mooi schouwspel om te zien!

De eerste die klaar was, was Jan. Jan speelde tegen schaakreporter Jan van Os. Om half 10 werd met 19 zetten op het notatieformulier de vrede getekend, in een overigens iets betere stelling voor ‘onze’ Jan (0,5-0,5).

Een rondje langs de borden om half 10:

Hans (op 1) had met 15 zetten op het bord een gecompliceerde stelling, met veel stukken in het centrum van het bord. Op het oog een gelijke stelling;

Sjoerd zijn tegenstander offerde een kwal tegen een pion, deze nam Sjoerd echter niet aan en kwam een pion achter te staan. Zorgelijk.

Gertjan leek op 3 met wit zijn tegenstander naar de negende rij te willen duwen. Op de damevleugel alles naar voren, veel ruimtevoordeel, tijdvoordeel ook, en een sterk centrum. Zwart heeft ontwikkelproblemen. Dat zag er veelbelovend uit.

Kenneth speelde op 4 tegen invaller Willem Boontjes. Daar had hij het moeilijk mee. Een zware aanval leek hij niet te gaan overleven.

Mark had op 6 met zwart twee paarden tegen loper en paard, pionnetje op f6 leek net even minder solide dan wit.

Gerbert met wit op 7 had weliswaar het loperpaar, maar 1 ervan stond toch behoorlijk gedrukt (op a1), bovendien stond hij een pion achter. Dat leek ook niet zo goed te gaan.

Wout op 8 tenslotte won een gezonde pion zonder enige compensatie voor de teamleider van Emmen, Bastiaan van Os.

Kwart over 10:

De stelling bij Hans is radicaal vereenvoudigd. Hans heeft een sterk paard op d4, zijn tegenstander een sterke loper op d3. Beiden met 6 pionnen. Een remiseaanbod werd afgeslagen door de Emmenaar, maar kwam uiteindelijk niet verder. Precies om zeven over elf (ja ja, dat is ook een liedje) werd tot remise besloten (1 – 1)

Kenneth stond na een moeilijke start geleidelijk aan wat beter, ja zelfs een pionnetje voor! De moeilijke positie was langzaamaan omgezet naar een positie met initatief. Eveneens om precies 7 over 11, gelijk met de remise van Hans, won Kenneth door een mooie slotcombinatie! Klasse prestatie van Kenneth (1-2).

Sjoerd stond na de afgeslagen kwal-offer een pion achter, maar had wel initatief op de damevleugel. Dat leidde tot een herovering van een pion, ja zelfs een pion extra, al was deze extra pion moeilijk te verdedigen. Sjoerd bood dan ook rond 11 uur remise aan, maar dat werd afgeslagen. Om kwart over 11 meldde Sjoerd aan de wedstrijdleider, dat hij voornemens was Ke7 te spelen, waarna drie maal de zelfde stelling zou ontstaan. Daarmee was de remise een feit (1,5-2,5)

Mark kwam door een onnauwkeurigheid van zijn tegenstander een toren voor. Dit voordeel gaf hij niet meer uit handen, al probeerde de Emmenaar het nog. Om half 12 was de wedstrijd over en uit (1,5-3,5).

Gerbert stond om kwart over 10 een pionnetje achter. Maar geleidelijk aan, en met het wegtikken van de tijd, kwam Gerbert meer in zijn element. Gerbert blijkt uitstekend te kunnen omgaan met de beperkte tijd van 30 seconden per zet; voor zijn tegenstander Douwe Tobben gold dat echter niet. Gerbert leek een foute afwikkeling te kiezen. Zowel Jan van Os als schrijver dezes zeiden tegen elkaar: nu verliest Gerbert …. maar Gerbert herhaalde de Houdini act van vorig seizoen tegen Staunton (zie hier, en wist met een tussenschaakje mat te vermijden en een loper te winnen !

Gertjan stond om kwart over 10 nog steeds prima. Hij leek zijn opponent Leo Roos naar de negende rij te duwen…. Leo wist zich nog ogenschijnlijk los te wurmen, Gertjan miste nog een snel einde op de 47e zet, maar won uiteindelijk regelmatig en terecht (1,5-5,5).

Wout stond om kwart over 10 prima, pionnetje voor, even later een tweede… centrum opstoot….dat was net te veel, Bastiaan kreeg een heel sterk paard tegen een zwakke loper, pionnetje werd terugveroverd, en de tweede ook. Het leek op een drama uit te lopen, maar Bastiaan en Wout besloten tegen de klok van 12 tot remise. Een mooi en waardig slot van de partij (2-6).

Al met al een verrassing van formaat, hier had geen van de Assenaren rekening mee gehouden! Tevens kunnen we concluderen, dat de jeugd het verschil heeft gemaakt met een aantal klinkende overwinningen.

ESG                 1874 - Assen 2          1803 2 - 6
1. Arie van Wageningen 2037 - Hans Smit        1979 ½ - ½