Asser successen in Hoogeveen

Geen reacties op Asser successen in Hoogeveen

Ook in de herfstvakantie kan er volop geschaakt worden, want in Hoogeveen vindt dan het Univé-toernooi plaats. Twee matches tussen wereldtoppers, een sterk bezet Open toernooi en twee Amateurgroepen (één ’s morgens en één ’s middags), dus ieder niveau is vertegenwoordigd! Dit jaar deden maar liefst zeven Assenaren mee, en niet bepaald zonder succes!

In Amateur 1 (de middaggroep) waren niet minder dan vier Assenaren in de top-15 van de plaatsingslijst te vinden. Maarten D. was als tweede geplaatst, en maakte dat waar: hij verloor weliswaar in ronde 4, maar won verder alles en eindigde daarmee op een gedeelde eerste plaats! Dat werd helaas op weerstand een tweede prijs, maar dat mag de pret niet drukken; klasse gespeeld Maarten!

Martin was als derde geplaatst, maar had een aantal slecht verlopen toernooien achter de rug. Die vormcrisis bleek in de eerste toernooihelft nog niet opgelost: alleen door pure mazzel wist hij 2,5 punten te halen uit vier zeer bedenkelijke tot verloren stellingen. Gelukkig wist hij in de laatste drie ronden nog twee strakke partijen te winnen, maar in ronde 6 moest hij wel nog, notabene tegen Arjan, zijn enige nederlaag slikken… 4,5 punten is niet bepaald een wereldresultaat; hopelijk gaat het snel beter!

Paul was de nummer zes van de plaatsingslijst, maar ook hij speelde een wisselvallig toernooi: begonnen met een zwaarbevochten remise, daarna drie overwinningen, daarna weer een zwaarbevochten remise, in ronde 6 teveel op winst gespeeld in een iets beter dame-eindspel en het deksel op de neus gekregen, en in ronde 7 nog een puntje. 5 uit 7, gedeeld zesde en op WP achtste, niet slecht maar waarschijnlijk ook niet helemaal wat Paul zelf had verwacht…

Arjan begon als nummer 14 aan het toernooi, maar al snel bleek hij in vorm: begonnen met 3 uit 3 (en een reglementaire nul omdat hij niet speelt op zondag), remise tegen de ratingfavoriet, het onderlinge clubduel tegen Martin gewonnen, maar helaas in de slotronde zijn enige nederlaag, die hem nog buiten de prijzen deed vallen. Desondanks: klasse gespeeld Arjan!

Ook Lukas is de laatste tijd helaas uit vorm, en ook bij hem werd die lijn doorgetrokken: hij wist slechts 1,5 punten te vergaren, twee minder dan hij op grond van de ratings had moeten scoren… Hopelijk gaat het ook met hem snel weer beter!

Gelukkig was er ook nog een prima prestatie van Tycho: in ronde 2 wist hij Martin op remise te houden, in ronde 5 een strakke winstpartij, helaas ook twee nederlagen, maar 3 uit 7 tegen gemiddeld bijna 1780 is gewoon een fantastisch resultaat als je eigen rating slechts 1428 bedraagt! Klasse gespeeld Tycho, ga zo door en misschien mogen we je over een paar jaar wel in Assen 1 verwelkomen!

Dan was er ook nog een Asser deelnemer in Amateur 2 (de ochtendgroep), maar niet bepaald de minste: Frank was namelijk de ratingfavoriet! Helaas begn het toernooi voor hem op de slechtst denkbare manier: een witnederlaag tegen 1582… Daarna ging het gelukkig snel beter, en met zes overwinningen op rij was alsnog een gedeelde eerste plaats bereikt! Ook hier op WP een tweede prijs, maar toch weer een geweldig resultaat; klasse gespeeld Frank!

Twee gedeelde eerste plaatsen, dat is bij mijn weten niet vaak voorgekomen. We hebben ons als club weer aardig geprofileerd lijkt me; volgend jaar nog meer Assenaren in dit toernooi?

ToernooisiteForumdraadje

Uit het forumdraadje enkele fragmenten van Martin en Paul: