Assen verliest eerste wedstrijd in viertallencompetitie

Verslag: Sybrand

Assen V1 (zo heet ons viertallenteam) heeft de eerste wedstrijd van Staunton V1 verloren. Er was wat discussie vooraf over het speeltempo. Artikel 49 van de competitiegids luidt, dat het speeltempo 90 minuten bedraagt, tenzij de vereniging heeft doorgegeven dat er wordt gespeeld met digitale klokken, in dat geval bedraagt het speeltempo 1 uur en 30 seconden per zet. Nu speelt Assen met digitale klokken, maar er is niks gemeld. Een telefoontje met het hoogste gezag binnen de Nosbo(*) bracht uitkomst: zet maar op 90 minuten. Aldus geschiedde.

Als eerste klaar met de partij was Rieks met zwart op bord 3. Hij speelde tegen Gerrit ten Brinke, en speelde een knappe partij. 22 zetten en de stukken konden de doos weer in (1-0).

De teamcaptains speelden op het laatste bord tegen elkaar. Sybrand had tegen oud Assenaar Jaap van der Graaf een gewonnen stelling (2 pionnen voor), maar verjubelde dit door in een paardvorkje te lopen waardoor een kwaliteit verloren ging. een 10-tal moeilijke zetten later werd tot remise besloten (1,5-0,5)

Gertjan op bord 2 stond met wit een pionnetje achter tegen Bauke Koole, probeerde nog een wederzijdse pionnenroof, maar die vlieger ging niet op. De torens werden geruild en wat restte was een verloren stelling met nog 5 minuten op de klok. Toen Gertjan zichzelf schaak zette (droge reactie tegenstander: dat mag niet van de FIDE) streek de Assenaar het vaantje (1,5-1,5).

De laatste partij moest dus uitkomst brengen. Arjan Dwarshuis speelde met zwart, stond feitelijk gelijk, maar een dameinval in de zwarte stelling dwong tot een kwaliteitsoffer gevolgd door een poging tot eeuwig schaak. Deze poging mislukte omdat wit uit de schaakjes kon lopen. met nog 34 seconden op de klok gaf Arjan op.

Een spannende en leuke wedstrijd. De cijfers:

Assen V1        1821 - Staunton V1        1836 1½ - 2½
1. Arjan Dwarshuis 1912	- François Wehkamp   2146 0  - 1