Assen 1 op karakter naar eerste overwinning in tweede klasse KNSB

Verslag: Sjoerd

Zaterdag 1 november mocht het eerste naar Enschede om tegen SG Max Euwe 2 de eerste matchpunten binnen te slepen. Op papier is dit een uitstekende tegenstander. In het Twentse buurtcentrum was het een drukte van belang. Maar liefst vijf teams van SG Max Euwe ontvingen gasten, waaronder de voor Wageningen spelende Jan Timman. Opvallend positief aan de Enschedese teams is het grote aantal dames dat deelneemt. Kunnen wij wat van leren.

Een leerpuntje uit de eerste ronde was dat het blijkbaar gebruikelijk is om te werken met tactische opstellingen, dit tot frustratie van onze kopman. Wij besloten – tegen onze gewoonte in – dit keer dit spel mee te spelen en zie het resultaat: op bord drie troffen de hoogste ratinghouders elkaar.

Omdat Elmar zijn partij tegen Anne Veltman vooruit had gespeeld en gewonnen, begonnen we met een 1-0 voorsprong.

Pieter Tromp kwam op bord één tegen Andre Langendijk vrij snel in de problemen. Door een tactisch grapje verloor Pieter een pion zonder noemenswaardige compensatie. In het vervolg besloot Pieter tot een koningsaanval, waarin nog een pion verloren ging. Een inschattingsfout van zijn tegenstander leidde ertoe dat Pieter zijn initiatief staande kon houden en zelfs mat kon geven.

Frank van der Werff speelde op bord twee tegen Henk-Jan Paalman. Frank speelde prima, maar kwam er niet door. Volgens Frank had hij in onderstaande stelling beter een andere voortzetting kunnen kiezen:

Henk-Jan Paalman – Frank van der Werff na 27. Lxd5

Hier nam zwart de loper terug met de pion. Lxd3 was hier wellicht beter geweest.
Frank zijn commentaar:
“In een Siciliaanse opzet kwam ik aardig uit de opening. Vervolgens mocht ik mijn paard tegen een zwartveldige loper ruilen. Daarna werd de stelling geopend, waarna mijn lopers actief werden. Tussendoor werd mij damesruil en remise aangeboden, die ik respectievelijk aannam en weigerde. Ook had ik druk op een onontwikkeld paard, dat pas na 29 zetten van zijn plaats af kwam, maar wel een cruciale rol speelde. Na een onnauwkeurige zet van mij werd ik gedwongen tot stukkenruil. Meer dan remise zat er niet meer in en dat werd ook de uitslag.”
Ivo Maris speelde met wit tegen Mariska Bertholee een soort Leeuw in de voorhand. Al ras werden stukken geruild en werd de stelling pot-remise. Ivo had echter geen zin om na anderhalf uur al rond te gaan lopen en weigerde een aantal maal voor een hand liggend remiseaanbod. De exercitie om het remise eindspel te winnen werd hem bijna fataal en met kunst en vliegwerk wist hij de oppositie van de zwarte koning te doorstaan.

Maarten Dijkstra stond niet lekker tegen Michiel Snuverink. Deze pakte in de opening veel ruimte op de koningsvleugel, waardoor Maarten nauwelijks aan ontwikkelen toe kwam. In het middenspel verloor Maarten materiaal, maar in de tijdnoodfase kon Maarten een volle toren mee pakken. Toen de stofwolken opgetrokken waren, wist zijn tegenstander te ontsnappen middels eeuwig schaak.

Paul den Boer speelde tegen zijn clubgenoot Laurens Snuverink. Beiden zijn lid van het Utrechtse Paul Keres. Paul kreeg een Konings-Indiër tegen zich en pakte enorm veel ruimte op de damevleugel. Dit leidde op een gegeven moment met tot een zwarte stelling met een toren op a8, een paard op b8 een paard op c8 en een dame op d8. Het lukte Paul echter niet om de ruimtevoordeel te verzilveren en ook hier werd het remise.
Commentaar Paul:
“Ik kwam heel sterk uit de opening en dreef de zwarte stukken terug naar de laatste rij.

Paul den Boer – Laurens Snuverink na de twintigste zet van zwart

Martin van Velzen speelde tegen Khaled Darwisch een enerverende partij. Martin kwam goed uit de startblokken, maar in de tijdnoodfase dreigde het fout te gaan. Toen zijn tegenstander de winst miste resteerde een eindspel waarin Martin een kwaliteit tegen een pion achter stond. Objectief beschouwd was de stelling remise maar geen van beiden wenste dat aan te bieden en de strijd werd tot aan het eind uit gestreden. Na een laatste pionnenrace werd de volgende slotstelling bereikt.

Khaled Darwisch – Martin van Velzen na 83… Ka1

Arjan had op bord acht een zware kluif aan Helmut Haselhorst. Arjan kwam niet lekker los en moest een eindspel in met loper tegen paard en beide een gelijk aantal pionnen. De meerderheid van drie aaneengesloten witte pionnen op de damevleugel tegen twee zwarte pionnen op de a- en c-lijn bleek winnend voor wit.
Commentaar Arjan:
“Ik speelde met zwart het egelsysteem en mijn tegenstander kende een variant waarin hij een voordeeltje verkreeg. We kwamen al snel in een eindspel in deze stelling:

De gedetailleerde uitslagen zijn:

SG Max Euwe 2     2073 - Assen               2042 3½ - 4½
1. Andre Langendijk  2062 - Pieter Tromp        2190 0  - 1