Stella Dekker derde en beste meisje in Bremen

(Verslag: Marcel Dekker)

In het Bürgerhaus Oslebshausen (Bremen-West) vond zaterdag 1 november 2014 het 173e toernooi van de Jugendserie (vergelijkbaar met onze Grand Prix) plaats.

Stella vertrok om 06.00 uur al voor dag en dauw uit Assen om op tijd in Bremen te zijn. Om 09.00 uur was ze in Bremen bij het Bürgerhaus Oslebshausen. Het toernooi begon om 10.00 uur met een korte toespraak van de voorzitter van de schaakclub Bremen-West, waarna de eerste van zeven ronden kon beginnen.

Stella speelde mee in de klasse U7 (jaargang 2007 en jonger). Bij U7 deden in totaal 10 kinderen mee, waaronder twee meisjes. Voor de plaatsen 1, 2 en 3 waren er bekers en voor het beste meisje was er ook een beker. Verder kregen alle deelnemers een oorkonde met vermelding van het eindresultaat.

Er werd gespeeld volgens het Zwitsers systeem met 20 minuten per persoon per partij. Met zeven ronden te gaan, en een middagpauze van ongeveer een half uur waarin er warm gegeten kon worden, zou het toernooi tot ongeveer 16.30 uur duren volgens de planning. Echter al na de eerste ronde waarschuwde de wedstrijdleider de kinderen dat als ze zo door gingen ze om 13.00 uur klaar zouden zijn, en dat was niet de bedoeling. Ze kregen het dringende verzoek om langer na te denken. Ook moesten ze liefdevoller met de klokken omgaan. Er werd zoals vaker met veel geweld en in hoog tempo op gedrukt.

Haar eerste partij speelde Stella met zwart tegen de latere nummer 5, Anna Wilmink van schaakclub Nordhorn-Blanke. Stella won.
Haar tweede en tevens spannendste en langste partij speelde ze tegen de latere nummer 2, Konstantin Janovskij van schaakclub Hannover 96. Al vrij vroeg in de partij kon Stella zijn dame slaan. Lange tijd leek ze de partij met winst te beslissen. Echter in een moment van onachtzaamheid moest ze haar dame prijsgeven. Maar ze gaf zich nog niet gewonnen en hield hem nog lang bezig. Toen Konstantin kon promoveren was het snel bekeken. Met dame en toren kon hij haar mat zetten. Beiden hadden van hun 20 minuten nog slechts ongeveer 5 minuten over.
De vierde partij moest ze met wit spelen tegen de latere nummer 1, Robert Prieb van schaakclub Blauer Springer Paderborn. Robert had een JWZ van 1576, de hoogste in de U7-groep. Robert was duidelijk een maatje te groot voor Stella.

Uiteindelijk eindigde Stella met 5 uit 7 op haar eerste internationale toernooi. Dit leverde haar een mooie derde plaats op en een beker voor het beste meisje in haar leeftijdsklasse. Na dertien uur keerde ze met twee bekers, een stripboek en een oorkonde weer terug in Assen.