Bekerteam Assen 2 veel te sterk voor Groninger Combinatie 5

Verslag: Rieks

Jazeker, we kunnen tevreden zijn. Wij als team willen deze overwinning graag opdragen aan Gertjan die er helaas niet fysiek bij kon zijn, maar wij zeker in ons hart met ons meedroegen waardoor we konden vechten als leeuwen.

Hans op bord 1 kreeg het Smith-Morra Gambiet tegenover zich weigerde de pion, maar zijn tegenstander bleef aandringen en toen nam hij hem toch maar onder (nog) gunstig(ere) omstandigheden. Toen Eddie later hoorde van de rating van Hans zei die o, dan had ik liever iets saais (red.) als de Tromposvsky willen spelen… Hans behield zijn pion en speelde volgens mij een prima partij.

Zelf op bord 2 bleek ik de opening niet helemaal goed te kennen en kwam ik er gelijkwaardig uit. Ik was wat ongeduldig en ging drukken waardoor Jaap dames kon ruilen en van zijn gunstigere pionnenstructuur kon gaan profiteren. Hij kreeg twee verbonden vrijpionnen die ik niet meer kon tegenhouden, ik stond verloren dus moest ik zelf maar iets gaan proberen met mijn pionnen. Uiteindelijk verloor ik een toren maar haalde wel een zet eerder een dame waarmee ik vervelende schaakjes kon geven. Het was wel gevaarlijk, maar in principe niet doorslaggevend totdat mijn tegenstander nog een dame en een paard weggaf… Ik kwam er heel goed weg, maar ja als je voor je team strijdt moet je natuurlijk alles proberen 🙂

Gerbert op bord drie stond volgens eerst wat gedrukt, maar kwam langzaam beter te staan. Zijn tegenstander ruilde intussen (vrijwillig?) twee stukken voor een toren en een pion, een ruil die Gebert wel kon waarderen. Hij had heel weinig tijd maar liet al zijn stukken toch mooi meedoen en viel daarmee de verzwakte koning aan en won, een goede partij uiteindelijk.

Hiermee waren we in principe al door en waren we gelukkig niet afhankelijk van het resultaat van Kenneth :mrgreen: tegen een Konings-indisch achtige opstelling koos Kenneth voor een bescheiden ontwikkeling. Hij kwam iets verdrukt te staan, maar kon afwikkelen naar een ongelijk lopereindspel. Remise zou je denken, maar de zwarte koning kwam ineens wel dichtbij de a-pion van Kenneth, al had hij zelf ook kansen om door te breken. Het leek erop dat de beide lopers geruild zouden worden voor de doorgebroken pionnen en dat de zwarte koning dan beter gesitueerd zou zijn om de overgebleven pionnen naar de overkant te begeleiden, maar Kenneth hoorde zijn tegenstander aan zijn teamleden vragen wat de uitslag was en of hij dus wel remise kon aanbieden, onderdrukte zijn inwendige gejuich en schudde even later de hand.

Al met al een mooie maar wel geflatteerde overwinning.

Assen 2            1829 - Groninger Combinatie 5   1739 3½ - ½
1. Hans Smit        z 2006 - Eddie Janssen          w 1730 1  - 0