Assen 3 verslaat favoriet JH Kruit!

Geen reacties op Assen 3 verslaat favoriet JH Kruit!

JH Kruit was tot vandaag favoriet voor de titel, maar wat mij betreft nu niet meer!

JH Kruit          1588 - Assen 3                 1484 2 - 4
1. Geert van der Lei 2012 - Gerard Voorintholt      1636 1 - 0
2. Henk Stuut        1607 - Tycho Bruggink          1509 0 - 1
3. Peter Oosten      1628 - Jacob Dijkstra          1535 0 - 1
4. Coert Joost       1483 - Freek van der Werff     1493 ½ - ½
5. Reinier Spaans    1339 - Gerritjan van der Sloot 1353 0 - 1
6. Okko ten Hoff     1459 - Robert Dijks            1379 ½ - ½

De score werd geopend toen de tegenstander van Robert remise wel best vond, terwijl ik dacht dat Robert juist in de problemen begon te komen; een gewonnen halfje dus. Jacob gaf daarna als teamleider het goede voorbeeld door het eerste volle punt te scoren: hij had in de opening al een pion cadeau gekregen, maar kon die niet echt verzilveren, tot hij ineens een paard op c7 mocht laten binnenkomen dat op de volgende zet onpareerbaar een vork op e6 ging uitdelen (Kg7, Dd8 en Tf8!). Gerritjan verdubbelde de marge, nadat hij in een partij met wisselende kansen vlak voor de tijdcontrole ineens een volle dame in de schoot geworpen had gekregen. Daarna was de eer aan Tycho om de wedstrijd te beslissen, en de manier waarop hij dat deed is wat mij betreft tekenend voor de enorme groeispurt die hij momenteel doormaakt. Hij kwam goed uit de opening, maar een directe winst zat er niet meteen in. Nog niet eens zo heel lang geleden zou Tycho op zo’n moment overhaast te werk zijn gegaan en al zijn voordeel weer hebben weggegeven, maar nu bleef hij rustig denken, verbeterde zijn stelling stapje voor stapje, won een pion, daarna nog één, en mocht uiteindelijk met zijn torens binnenvallen via de damevleugel, nadat hij ook de laatste mogelijkheid voor tegenspel onschadelijk had gemaakt. Een strategische modelpartij! Daarna waren de overwinningen op en kwam er alleen nog een halfje van Freek in ook al een partij met wisselende kansen, nadat Gerard na een stevig potje betonschaak uiteindelijk toch het hoofd had moeten buigen voor 2000+.

En natuurlijk zijn er ook weer foto’s!