Verlies tegen VAS

Geen reacties op Verlies tegen VAS

Verslag: Sjoerd

Zaterdag 22 november ontvingen we in de derde ronde van de KNSB-competitie Nederlands oudste schaakvereniging: VAS uit Amsterdam. Deze club is exact 99 jaar ouder dan wij en maar liefst 23 maal kampioen van Nederland geweest. Daarnaast heeft VAS twee wereldkampioenen als lid gehad: Emanuel Lasker en Max Euwe.

Momenteel is VAS één van de ratingfavorieten in de tweede klasse A. Het team bevatte twee bijzondere spelers.
Allereerst was daar Alejandro de Diego, die midden jaren tachtig tweemaal kampioen van Schaakclub Assen was. Nadat hij twintig jaar niet meer gespeeld had is Alejandro vorig jaar weer begonnen met schaken. Gezien zijn rating van 2255 doet hij dat niet onverdienstelijk.
Daarnaast maakte IM Kick Langeweg – die in de jaren zestig en zeventig vele malen deelnam aan Nederlandse kampioenschappen – onderdeel uit van het aardige Amsterdamse gezelschap. In 1961 won Kick Langeweg het sterk bezette IBM schaaktoernooi voor Jan Hein Donner.

Bij voorbaat hielden we rekening met een nederlaag en na drie uur spelen leekt het ook die richting uit te gaan. Na de tijdcontrole roken we kansen, maar het werd uiteindelijk een kleine nederlaag.

Pieter Tromp speelde op het eerste bord tegen Victor Hendriks. Pieter was verantwoordelijk voor de bovengenoemde ommekeer van kansen. Nadat hij eerst een kwaliteit achter stond won hij, zodat onze kansen keerden.
Commentaar Pieter: “Ik kreeg een ingewikkelde opening tegen me, waarin we beiden veel tijd gebruikten. Op een gegeven moment dacht ik een trucje te hebben, maar dit bleek een stuk/kwaliteit te kosten. Toen ik de kwaliteit gaf, ging mijn tegenstander niet lang daarna in de fout, gaf de kwaliteit terug en ik kwam een pion voor, met betere stelling. Uiteindelijk ging mijn tegenstander rond zet 30 door zijn vlag.

Victor Hendriks – Pieter Tromp met wit aan zet

Op bord twee trof Frank van der Werff onze oud-clubkampioen. Dat viel niet mee. De zwarte koningsaanval bleek te door te slaan en Frank gaf op in onderstaande slotstelling.

Frank van der Werff – Alejandro de Diego na 40… Ph4 0-1

Commentaar Frank: “Ik mocht spelen tegen Alejandro de Diego, die geboren is in Assen en in het verleden actief is geweest voor SC Assen. Daarnaast is hij familie van Leon de Diego, die sommigen kennen, omdat hij bij de jeugd heeft gespeeld van de schaakclub.
De partij liep niet naar wens voor mij. De Diego kwam sterk uit de opening. Hij bleef bovendien goede zetten spelen en op een gegeven moment werd de druk op mijn koningsvleugel te groot. Ik kwam er vandaag niet aan te pas.”
Ivo Maris speelde op bord drie tegen Han Sinke. Na nog geen tien zetten kwam Ivo in de barruimte melden, dat het in ieder geval geen remise zou worden. In de slotstelling had Ivo een kale koning tegen een loper en twee pionnen. Normaal gesproken verlies je dat behalve wanneer het een dubbele randpion betreft met een loper van de verkeerde kleur. Remise dus.

Maarten Dijkstra had wit tegen Pim Ghijsen. Dit leek lang een gelijk opgaande strijd, maar de afwikkeling naar een dame-eindspel bleek gunstiger voor zwart. Na wat schaakjes werd de witte koning van Maarten pardoes midden op het bord mat gezet.

Paul den Boer had de eer te mogen spelen tegen Kick Langeweg. Paul deed dat niet onverdienstelijk. Lang bleef de partij in evenwicht, totdat Paul opeens een vrije randpion kreeg en dus winstkansen in een eindspel met beiden een dame en paard. Helaas vond Paul de winst niet.
Commentaar Paul: “Na 5 uur spelen zaten beide spelers in de laatste minuut van de partij.

Kick Langeweg – Paul den Boer na 55. Kg3

Elmar Hommes leek een vrij eenvoudige dag te hebben tegen Joris van Vuure, die in het middenspel een stuk inleverde. Met en actieve dame wist Joris het Elmar nog enigszins lastig te maken, maar uiteindelijk schoof Elmar het beheerst uit.
Commentaar Elmar: “In een voor mij onbekende opening kreeg ik met wit een klein ruimte voordeel. Mijn tegenstander probeerde de druk op de damevleugel te weerstaan maar zag daarbij een simpel trucje over het hoofd waarmee ik een stuk mocht winnen.”

Martin van Velzen verwisselde in de opening een tweetal zetten tegen Morrison Lesger, waardoor hij een pion moet inleveren om stukverlies tegen te gaan. Martin had lichte compensatie en wist af te wikkelen naar een lopereindspel, waarin hij de deur ogenschijnlijk dicht kon houden zoals uit onderstaande stelling blijkt.

Morrison Lesger – Martin van Velzen na 43. Lc2

Omdat Morrison vrij risicoloos op winst kon spelen verzuimde hij niet om dat na te laten. In het tempospel dat volgde greep hij elke mogelijkheid aan hetgeen na lang spelen lukte. Hulde voor Martin overigens, die een mindere stelling lang nauwkeurig wist te verdedigen en duidelijk vocht voor het teambelang.
Arjan Dwarshuis pakte op het laatste bord een nuttig halfje in een degelijk gespeelde partij.
Commentaar Arjan: “Ik speelde vandaag met wit tegen Ed Baarslag. Ik besloot een rustig systeem te spelen, waarbij zwart een geïsoleerde d-pion had en compensatie probeerde te krijgen door actief stukkenspel. Ik kwam iets beter uit de opening, slaagde erin om dames te ruilen maar miste een kans om in licht voordeel te komen. Daarna verzandde de partij vrij snel in remise.”

Wedstrijdleider Evert Hondema had een genoeglijke en eenvoudige middag.
Supporters waren ditmaal Henny Maris, Mark Jager, Maarten Bosma, Wout Knol, Ton van Velzen met echtgenote, Pieter Hofman, Gerard Voorintholt, Tinus Spriensma samen met vriend Henk en Sybrand Houtsma.

De gedetailleerde uitslagen zijn:

Assen               2042 - VAS                2165 3½ - 4½
1. Pieter Tromp        2190 - Victor Hendriks    2213 1  - 0