Assen 2 ten onder tegen ratingfavoriet Haren & Oostermoer

Verslag: Gertjan

Afgelopen vrijdag (21 november) kwam Haren & Oostermoer 1 naar Assen om tegen ons te spelen. Van te voren was duidelijk dat dit een van de lastigste wedstrijden zou gaan worden, afgaand op het ratingsverschil in het voordeel van Haren & Oostermoer.

Bord 5
Rieks
had al vooruit gespeeld met zwart op bord 5, tegen Andreas Tasma. Hij heeft de wedstrijd gewonnen, dus we begonnen al met 1-0, in de hoop onze voorsprong verder uit te kunnen breiden.

Commentaar Rieks:
“Na de opening was er een soort Maroczy Bind ontstaan en stond ik wat gedrukt. Mijn tegenstander spendeerde veel tijd om door te kunnen breken, maar meer dan druk zat er niet in. Uiteindelijk kwamen mijn stukken eruit en won ik een kwaliteit.

Omdat ik niet precies heb bijgehouden wie als eerst klaar was, volgt hieronder commentaar van de overige wedstrijden, op volgorde van bordnummer.

Bord 1
Op bord 1 speelde Hans met zwart tegen Martien Visser. Dit was gelijk de partij die het langst duurde en pas na 12 uur ten einde was. In de opening ging het aardig gelijk op, maar later won de tegenstander van Hans een pion, waarna Hans lange tijd bleef vechten voor minstens een remise, wat in het eindspel ook op sommige momenten niet onmogelijk leek. Helaas voor Assen wist Martien Visser het eindspel zeer knap uit te spelen, wat na ruim 80 zetten resulteerde in een nederlaag aan onze kant.

Martien Visser – Hans Smit

Bord 2
Aan Sjoerd was het de taak om een ratingverschil van ruim 200 punten te overbruggen, met wit tegen Johan Klinkhamer. Al gauw werd in deze partij beslissend voordeel behaald door Sjoerd, door middel van een mooi trucje op b5. Het duurde nog even voordat dit voordeel verzilverd werd, maar het punt ging terecht naar onzer zijde.

Commentaar Sjoerd:
“Johan Klinkhammer maakte in de opening een lelijke blunder door een klein grapje toe te laten in de volgende stelling:

Sjoerd Homminga – Johan Klinkhammer na 11. 0-0

Bord 3
Ik mocht zelf achter de zwarte stukken aantreden tegen Paulo Valiente, een tegenstander waartegen ik vorig seizoen nog wist te winnen in, volgens mij, de 4-tallen competitie. Helaas ging het ditmaal niet zo goed. Ik kwam niet zo lekker uit de opening, waarna ik de hele partij moest knokken om nog enige tegenkansen te creëren. Net op het moment dat ik het gevoel had dat ik net weer een beetje goed kwam te staan, kwamen in no-time alle stukken van mijn tegenstander mijn koningsstelling binnen, waar geen goede verdediging voor was. Resultaat was dan ook een overwinning voor Paulo Valiente.

Paulo Valiente – Gertjan Haan

Bord 4
Op bord 4 speelde Jan (met wit) een mooie partij tegen Anne Haitsma. In de opening ging het gelijk op, met vele zetten theorie. Waar Jan een zet eerder het sterke e6 nog niet speelde, speelde hij dat in onderstaande stelling alsnog, met hetzelfde resultaat.

Stelling na 30. Kh2 – Pc5

Bord 7
Wout Knol
speelde met zwart tegen Stef van Kesteren. Lange tijd zag ik geen voordeel voor een van beide spelers, maar toen ik later nog een keer langs kwam stond Stef van Kesteren een vol stuk voor, hoe dit precies gebeurd is heb ik gemist. Er werd nog een behoorlijke tijd doorgespeeld, maar uiteindelijk ging het punt dan toch naar Stef van Kesteren.

Stef van Kesteren – Wout Knol

Bord 8
Op bord 8 mocht Gerbert met wit tegen Harry Gielen. Ook bij Gerbert ging het lang gelijk op, maar de partij werd min of meer beslist na een foutje van Gerbert, wat zonder aarzeling werd afgestraft.

Stelling na 24. Th4?

Gerbert Leeftink – Harry Gielen

Dit alles resulteerde in een 3-5 verlies. Al met al hebben we zeker niet slecht gespeeld, maar ditmaal was het combinatieteam Haren & Oostermoer de beste van de twee. Volgende wedstrijd gaan we weer knallen! 😀

De gedetailleerde uitslagen:

Assen 2          1844 - Haren & Oostermoer  1910 3 - 5