Assen redt punt uit Almelo

Geen reacties op Assen redt punt uit Almelo

Verslag: Pieter

Op zaterdag 13 december speelden we de 4e ronde van de competitie, uit tegen Almelo. Bekend van o.a. Herman Finkers en het stoplicht. Onder het motto: je moet uitstralen waar je bekend van bent, is de hele ringweg volgestopt met deze dingen, waarbij met name de kleur rood prominent aanwezig is.

De wedstrijd was van groot belang. Voor de wedstrijd stonden wij op de 7e plaats, met 1 punt voorsprong op de nr. 9 Almelo. Verliezen betekende dus: onder de degradatiestreep. Uiteraard was dit dus geen optie.

Na een paar uur spelen zag het er echter niet goed uit. Op 3 borden iets beter, maar op de overige 5 was het keepen geblazen.

Op bord 1 speelde Ivo tegen Zagar Zeeman. Hij offerde in de opening een pion, later nog meer, maar het was uiteindelijk onvoldoende voor een heel, of zelfs een half punt.

Op bord 2 speelde Frank tegen jeugdtalent Simon Elgersma. Hij schrijft het volgende: “Na een zijvariant in de Najdorf kwam ik naar behoren uit de opening. Ik overschatte echter de stelling en mogelijkheden van mijn tegenstander, waarna ik pardoes onnodig een dramatische zet speelde en direct op kon geven.”

Op bord 3 zat Pieter tegen Edwin Sarink. Hij schrijft: “In de opening maakte ik een foutje, vergat een pion te slaan, en kwam in de volgende stelling terecht:

Op bord 4 kwam Maarten niet lekker uit de opening, verloor een pion, en het eindspel bleek niet te houden.

Paul hield op bord 5 zijn tegenstander de hele partij onder druk.

De slotstelling na 41. Pc6-e7+! wint de Dame. Een mooie partij uit één stuk, 1-0
Elmar behield op bord 6 zijn 100% score. Dit ging als volgt: “Mijn tegenstander kwam goed uit de opening en zette druk op mijn koningsstelling. Echter zijn koning bleef lang in het midden waardoor ik tegenkansen kon creëren. In het middenspel was mijn tegenstander onnauwkeurig waardoor ik met een handigheidje zijn pionnenstructuur kon verpesten. Dit bleek in het eindspel beslissend.”

Arjan beschrijft op bord 7 hoe hij de Benoni verpletterde.
“Mijn tegenstander, Hans Veenstra, stuurde in de opening aan op een Benoni en we kwamen in onderstaande stelling terecht:

Enkele zetten later stond het zo:

Op bord 8 kwam Martin met zetverwisseling in het Koningsindisch terecht met twee tempo’s meer. Tegenstander Maarten Smit liet zijn koning echter in het midden staan, zodat de gebruikelijke pionnenstorm geen zin had en het spel zich naar de damevleugel verplaatste:

Uiteindelijk 4-4, en daar mogen we zeker niet ontevreden mee zijn. Het betekent wel dat de volgende wedstrijd, thuis tegen het nog puntloze Caissa, zeker gewonnen moet worden om niet al te veel in degradatienood te komen. 2 maanden rust, op 7 februari gaan wij weer vlammen.

De gedetailleerde uitslagen zijn:

Almelo         1965 - Assen               2042 4 - 4
1. Zagar Zeeman   2101 - Ivo Maris           2287 1 - 0