BasisSchoolSchaakKampioenschap 2015 gewonnen door favorieten

Gisteren (31 januari) werd het Basisschoolschaakkampioenschap van Assen gehouden; met 100 deelnemers was het toernooi opnieuw goed bezet, en in de beide groepen zat de spanning er tot het laatst in!

In de Groene groep was Lyne Bruggink (8) net als vorig jaar oppermachtig met 7 uit 7, maar ditmaal was het tot de laatste ronde spannend: Joachim Wolbersen (9) stond bij het ingaan van de laatste ronde slechts een half punt achter, en dus kwam het tot een onderlinge confrontatie in de slotronde. Die werd overtuigend door Lyne gewonnen, waarmee ze haar titel prolongeerde. Wellicht zien we haar volgend jaar al in de Blauwe groep!?
De prijswinnaars per leeftijdscategorie:

t/m 8 jaar:

1. Lyne Bruggink, 7 uit 7 (en algemeen winnares Groen!)
  2. Arjan Mulder, 6 uit 7
  3. Jael Wierenga, 5,5 uit 7

9 jaar:

1. Joachim Wolbersen, 5,5 uit 7
  2. Senna Holman, 5 uit 7 (31,5 WP)
  3. Yori Klopstra, 5 uit 7 (29 WP)

De Blauwe groep draaide ditmaal uit op een driestrijd tussen de kampioenen van vorig jaar en een voormalig clublid, en niet geheel verrassend toonde Thijmen Bourgonjen (11) zich de sterkste met 8,5 uit 9, al zat het hem op een paar belangrijke momenten niet tegen; zo kreeg hij in ronde 7 in mindere stelling zomaar een stuk cadeau… Een punt achter Thijmen eindigden Jonathan Sloots (11) en Bo Zuidberg (12) op de gedeelde tweede plaats; Jonathan werd op weerstand tweede en Bo derde. Ook deden in deze groep twee kinderen mee die nog in de Groene groep hadden mogen uitkomen, en zij pakten de eerste twee plaatsen t/m 10! Vooral Stella Dekker (net 8 geworden!) is een belofte voor de toekomst, want ze is nu al de beste van haar school en doet het op andere jeugdtoernooien ook uitstekend!
De prijswinnaars per leeftijdscategorie:

10 jaar:

1. Stella Dekker (8 jaar!), 6 uit 9 (52 WP)
  2. Robin Kelder (9 jaar!), 6 uit 9 (44,5 WP)
  3. Mody Nada, 6 uit 9 (43,5 WP)

11 jaar en ouder:

1. Thijmen Bourgonjen, 8,5 uit 9 (en algemeen winnaar Blauw!)
  2. Jonathan Sloots, 7,5 uit 9 (54,5 WP)
  3. Bo Zuidberg, 7,5 uit 9 (50 WP)

Het scholenklassement werd opnieuw een prooi voor de Kloostertuin; niet verrassend als je bedenkt dat schaken daar een verplicht schoolvak is en alle leerlingen dus al van jongs af aan met het spelletje bezig zijn, en dat zij o.a. alle prijswinnaars bij 11 en ouder in het team hebben! Net als vorig jaar kwamen ze tot 29,5 punten, maar liefst 5,5 meer dan het eerste team van Theo Thijssen, dat alle prijswinnaars t/m 10 leverde, en nog anderhalf punt daar achter eindigde OBS Kloosterveen, met de beide kampioenen in de Groene groep in de gelederen, op plaats 3. Als vierde mag het tweede team van Theo Thijssen ook nog naar het Drents kampioenschap, dat op 14 maart gehouden zal worden.

Dan nog de resultaten van de clubleden die nog niet genoemd zijn:

Groene groep:
Yinte Blommestijn (8): gedeeld achtste met 4,5 uit 7

Blauwe groep:
Brian Elsinga (11): gedeeld vierde met 6 uit 9
Marin Krebbers (10): gedeeld tiende met 5,5 uit 9

Met alle nevenactiviteiten (snelschaken tegen Elmar, commentaar bij bord 1 van de Blauwe groep, vrij schaken, video) was het weer een geslaagde dag, en de organisatie hoopt volgend jaar weer een groot aantal jonge schakers te verwelkomen!

Eindstanden: BlauwGroenScholen
Foto’s (Facebook)