Assen 2 komt goed weg tegen GC 5

Geen reacties op Assen 2 komt goed weg tegen GC 5

Verslag: Sybrand

Vrijdag de dertiende, dat kan niet goed gaan denk je op voorhand, maar ja, dat geldt natuurlijk ook voor de tegenpartij. Dus vol goede moed togen de spelers van Assen-2 afgelopen vrijdag naar het denksportcentrum in Groningen. Daar wachtte de Unitas-bloedgroep van de nieuwe fusieclub Groninger Combinatie, het vijfde team. Jan Posthoorn had een week eerder – netjes op tijd Jan 😀 – afgemeld, en daarvoor trad jeugdtalent Tycho Bruggink voor de tweede keer dit seizoen aan in de promotieklasse van de Nosbo.

Ikzelf speelde tot half 12 of iets dergelijks, en heb heel weinig meegekregen van de diverse partijen. Vandaar maar even een korte opsomming.

Hans speelde op het eerste bord tegen Meine Straatman, 150 puntjes lichter. Hans verkeert in een mindere vorm dan vorig jaar zo meldde hij na afloop, en was toch blij met een halfje.

Sjoerd zat naar eigen zeggen te knoeien. Ook hier opluchting over toch nog een half puntje.

commentaar Sjoerd:
Nadat ik redelijk uit de opening gekomen was greep ik mis in het middenspel.
Nico Karsdorp – Sjoerd Homminga na 25.Pe2

In onderstaande stelling na 45. Kf2 bood Nico remise aan. Hij verliest zijn pluspion en had weinig tijd. Een vluchtige rondgang langs de borden gaf aan dat wij ruim beter stonden, dus nam ik het aanbod in het teambelang aan.

Rieks speelde tegen Eddie Janssen met wit een Wolga-gambiet. Hij bleef uiteindelijk een pionnetje voorstaan en verzilverde deze. Strakke overwinning waar weinig op af te dingen is.

Commentaar Rieks:

Na 27 zetten in de wedstrijd Janssen – Taal haalde ik even een extra dame voor mijn tegenstander welke hij met graagte en gelach aannam omdat we [met wit aan zet, red.] de volgende stelling zouden bereiken:

De tweede dame is geen lang leven beschoren en wit heeft een gevaarlijke vrijpion meer, maar het is in eindspelen met de dames nog op het bord heel lastig om niet tot in den eeuwigheid schaak gezet te worden.

Ik zette mijn dame goed en kon mijn vrijpion wat naar voren begeleiden, maar een aanval van Janssens h pion maakte mijn koning toch wat gevoelig voor schaakjes. Uiteindelijk had ik niet zo heel veel tijd meer over en besloot er maar gewoon vol voor te gaan. De koning gaat zich niet meer verschuilen van het slagveld, maar trekt er dwars doorheen!

Na 52 zetten bereiken we de volgende stelling:

Gertjan had minder last van vrijdag de dertiende dan tegenstander Ynte Visser. Als ik me goed herinner een kwal achter, maar Ynte deed een toren in de aanbieding.

Stelling na 24…..0-0 in de partij Ynte Visser – Gertjan Haan:

Tycho had een mooie aanvalspartij met wit op vijf. Enig puntje was dat hierdoor zijn eigen koning op de tocht stond. Wederzijdse kansen en scherp spel, uiteindelijk om 10 voor 11 als eerste klaar en remise omdat zetherhaling dreigde.

ikzelf moet misschien eens het theorieboekje weer opslaan, want weer een mindere opening. Tegenstander Roel Broekman stond zwaar overwegend, maar vergaloppeerde zich tegen het eindspel met de witte ruiter, waarna met een pion minder voor hem de Overwinning naar mij toeviel.

Silvia weet vaak gelijke stellingen naar een winst om te toveren, maar dit keer niet. Ergens ging er materiaal verloren, en later de partij.

Tot slot – ook feitelijk: de partij eindigde als laatste om kwart voor 12 – speelde Wout tegen een oude bekende, Jan Drolenga. Met een pion meer hoopten de omstanders op weer een prachtig stukje eindspeltechniek – want dat kan Wout als geen ander in het team, getuige bijvoorbeeld het eindspel in de vorige ronde – maar om kwart voor 12 en de wedstrijd al beslist lieten de heren dat maar aan zich voorbij gaan.

Al met al een gelukkige overwinning voor Assen 2.

Groninger Combinatie 5 1711 - Assen 2              1801 3 - 5
1. Meine Straatman        1798 - Hans Smit            1958 ½ - ½