Grand-Prix-cyclus 2014-2015 succesvol afgerond in Roden

Afgelopen zaterdag (13 juni) stond het elfde en laatste Grand-Prix-toernooi op het programma, gezamenlijk georganiseerd door de schaakclubs Roden en Leek. De laatste kans om dit seizoen in de prijzen te vallen dus, en er kwam dan ook een behoorlijke Assen-afvaardiging opdraven, en niet zonder succes!

Brian was in groep B de hoogst geplaatste Assenaar. Helaas kon hij door andere verplichtingen slechts vijf keer meedoen dit seizoen, maar hij viel wel bijna iedere keer dat hij meedeed in de prijzen, en zo ook nu: 4,5 uit 7 bleek voldoende voor plaats 2! Klasse gespeeld Brian, van harte gefeliciteerd en hopelijk kun je volgend seizoen weer vaker meedoen!
(In deze groep speelde ook de eerste van drie ‘halve’ Assenaren: Bo Zuidberg speelt bij SC Roden, maar werd vorig jaar Asser Basisscholenkampioen t/m 12 en eindigde dit jaar als derde. Ook op dit toernooi deed hij het prima: door o.a. Brian te verslaan wist hij met 4 uit 7 de derde prijs te behalen!)

In groep C twee Assenaren, en zij mochten de eerste ronde meteen tegen elkaar! Lyne verloor de onderlinge, maar kwam daarna sterk terug, won ditmaal van de zwakkeren en verloor van de sterkeren, eindigde uiteindelijk exact op 50%, en behaalde daarmee tot haar eigen verrassing de derde prijs! Jaël heeft de afgelopen periode enorme vooruitgang geboekt en begon nu dus prima door Lyne te verslaan, maar daarna moest hij toch ondervinden dat het niveau toch wat hoger lag dan hij misschien gewend is, al wist hij toch nog twee partijen te winnen en zo op 3 uit 7 te eindigen.
(De tweede ‘halve Assenaar’ deed in deze groep mee: Tobias van Essen komt officieel voor Leek uit, maar hij speelt regelmatig mee op onze clubavonden en doet het dan niet verkeerd. Dit toernooi ging wat minder voor hem: laatste met 1,5 uit 7…)

In groep D treffen we een toekomstige ex-Assense: Stella is namelijk sinds anderhalve maand lid van De Paardensprong en zal daarom na de zomervakantie niet meer voor onze club uitkomen… Toeval of niet, sinds die overstap heeft ze geen Grand-Prix-prijzen meer behaald (daarvoor iedere keer wel!), en nu ook niet: 3 uit 7 en een zesde plaats.

De laatste twee Assenaren speelden in groep E. Frank was als derde geplaatst in deze groep, en daar eindigde hij ook met 5 uit 7. Klasse! Adriaen deed voor het eerst niet in de laagste groep mee en moest duidelijk wennen aan het hogere niveau, al wist hij wel als enige de groepswinnaar een halfje af te snoepen en ook nog een partij te winnen. Volgende keer beter!

Na de prijsuitreiking was het tijd om het eindklassement bekend te maken, en ook daar werd een flinke greep in de prijzenpot gedaan: Frank en Jaël eindigden namelijk als derde en vierde en kregen allebei nog een enorme beker uitgereikt! Nogmaals van harte gefeliciteerd allebei, en dat jullie volgend seizoen nog minimaal een plaatsje hoger eindigen!

Het totaalplaatje ziet er weer prachtig uit: 26 individuele bekers en twee klassementsprijzen zijn dit seizoen door onze helden en heldinnen binnengehaald. Vooral de voorraad tweede prijzen mag er zijn: 17 stuks! Op naar het volgende seizoen, en hopelijk worden er dan vooral ook veel hoofdprijzen gescoord!

Resultaten (NOSBO-site)EindklassementFoto’s (Facebook)