Mooie start Assen uit tegen VAS Amsterdam

Verslag: Sjoerd

Voor de tweede maal in onze clubhistorie reisden we met de trein naar Amsterdam voor een uitwedstrijd in de hoofdstad. De eerste maal – een aantal jaren geleden – was dat goed bevallen tegen Oosten Toren. Ditmaal mochten we tegen het eerbiedwaardige VAS laten zien wat we konden.

Bij ontvangst bleek dat onze gastheren de voorbereiding niet helemaal op orde hadden. Met moeite werden de klokken ingesteld en toen Pieter achter zijn bord plaatsnam ontwaarde hij een merkwaardige beginstand. Veld a1 was witgekleurd – het bord was een kwartslag gedraaid. Nadere inspectie leerde dat bord 6 aan hetzelfde euvel leed. Na het geklungel met de klokken en correctie van de beginstand konden we even na enen van start.

Het begon op bord twee voortvarend. Ivo zijn tegenstander Pim Ghijsen zondigde tegen de regel: sla nooit op b7 met de dame, ook al is dat goed.

Bij Pieter ging het minder voortvarend. Hij speelde een Konings-Indiër tegen Ed Baarslag, die zijn rokade lang uitstelde.
Commentaar Pieter: “Ik speelde de opening iets te passief, mijn tegenstander wist hiervan te profiteren door veel ruimte te pakken. Nadat ik 1 of 2 remisekansen gemist had, werd ik kansloos opgerold.”

Eerstebordspeler Elmar Hommes deed het voortreffelijk aldaar. Elmar speelde een strakke partij tegen Han Sinke, won materiaal, pareerde tegendreigingen op eenvoudige wijze en won soepel.
Commentaar Elmar: “In de Tarrasch variant kreeg mijn tegenstander een geïsoleerde centrumpion. Om deze pion te blijven dekken kwamen zijn stukken passief te staan. Toen ik de druk kon opvoeren viel de pion en een paar zetten later de hele stelling.”

Geon Knol had zijn debuut bij Assen iets anders voorgesteld. Tegen Jouke van Veelen – derde op het Open Drents rapid 2008 – kwam Geon goed uit de startblokken, maar zijn jacht op de zwarte dame was onnauwkeurig.
Commentaar Geon: “Over mijn partij kunnen we kort zijn, voor de verandering eens goed uit de opening gekomen. Vervolgens een matige zet, gevolgd door een slechte, materiaalverlies. Mijn tegenstander omzeilde vervolgens alle klippen en speelde het netjes uit. Gelukkig wint het team!”

Met een 2-2 tussenstand moesten de onderste borden de klus klaren.

Rieks Taal ging voor zijn vierde punt, maar ging daarvoor langs de afgrond. Omdat de overige borden gunstig stonden kreeg hij stalorders om het dame-pion eindspel remise te maken.
Commentaar Rieks: “Ik wilde in een lekker rustige partij op een zwakke h-pion spelen. Mijn tegenstander besloot anders en gooide zijn paard, dame en later ook toren richting mijn koning terwijl hij daarbij zijn andere toren liet instaan. Ik zag wel aanval maar geen mat, dus pakte de toren. Er werd nog een paard tegenaan gegooid en er kwam een interessant matpatroon, wat ik voorkwam door mijn paard te geven. Het bleek dat ik het paard nog iets inactiever had kunnen opstellen, kon behouden en dan ook alle dreigingen onder controle had, maar zetten achteruit zijn wat lastig te zien. Nu was er eeuwig schaak, maar mijn tegenstander wilde meer en dreigde weer mat. Toen moest ik ook de toren terug offeren om naar een dame-eindspel te gaan. Daar had ik eeuwig schaak en de potentie om naar een beter maar ingewikkeld pionneneindspel af te wikkelen. Gezien de stand bij de overige borden en op aanraden van de teamleider werd tot remise besloten. ”

Arjan maakte vervolgens de verwachtingen als eerste waar.
Commentaar Arjan: “Ik speelde vandaag met zwart tegen Niek Oud. In een benko-gambiet speelde hij een zijvariant die ik niet kende maar ik kwam toch lekker uit de opening omdat hij zijn stukken wat onhandig neerzette.

Maarten Dijkstra speelde een enerverende partij tegen IM Kick Langeweg een grootheid uit de jaren zeventig. Maarten won op bijzonder knappe wijze. Na de tijdnoodfase had Maarten zijn tegenstander in de houtgreep en liet niet meer los.

De analyse van Maarten:
Met een 4½ – 2½ stand mocht Frank van der Werff tegen Sietske Greeuw het karwei afmaken. Het dubbele lopereindspel wist hij op verbluffende wijze te winnen.
Commentaar Frank: “In een partij waar moeilijk verschil gemaakt kon worden, restte een lopereindspel. Mocht ik in de problemen komen, dan kan ik als laatste redmiddel altijd nog mijn lopers ruilen tegen de pionnen en zo remise maken dacht ik. Dat dacht Sietske waarschijnlijk ook en zo werd de partij steeds leuker. We geloofden allebei dan ook in onze eigen kansen.”
Fotograaf/supporter Martin van Velzen en Wout Knol waren eveneens afgereisd naar Amsterdam om het eerste te steunen.

De gedetailleerde uitslagen zijn:

VAS               2073 - Assen               2073 2½ - 5½
1. Han Sinke         2150 - Elmar Hommes        2050 0  - 1