Regelmatige overwinning van Leek op Assen 2

Verslag: Sybrand

We vertrokken vanaf het nieuwe clubhuis om even over 7. Met een 1-1 op zak (Sjoerd en Gertjan hadden vooruit gespeeld op verzoek van de tegenstander) vertrokken we met zijn zessen naar Leek. Een mooie boerderij verbouwd als kantine naast een school. Hoewel Leek hier al acht jaar zit, kan ik me niet herinneren dat Assen 2 hier sinds 2008 op bezoek is geweest, maar misschien vergis ik mij.

Eerst de partij van Sjoerd. Sjoerd mailde zijn korte toelichting:

“Ik moet duidelijk op gang komen dit seizoen. Tegen Martien Veldman kwam ik aardig in de problemen, maar gelukkig kon ik mijn verdediging sluitend houden. In onderstaande stelling dacht ik even aan opgeven.

Om even voor acht ging de wedstrijd van start.

Martin was als eerste klaar. Rond 10 uur kon hij een mooi halfje bijschrijven op zijn palmares; tegen Johan Scharft met zwart een prima prestatie (1,5-1,5).

Mark speelde met wit tegen jeugdtalent Adrian Kuiper. Een pionnetje minder, loper tegen paard, aanval van zwart….dat kon ook niet goedgaan. Om half 11 was de partij voorbij (2,5-1,5)

Arjan was de volgende, om half 12 (dat geeft maar aan dat er stevig gestreden is). Hij wist het niet te redden tegen Otto Rubingh (3,5-1,5).

Sybrand stond met wit na een moeizame start mooi tegen Pieter Doller met een pionnetje meer, maar al gauw stond er niet meer op het bord dan een paar pionnen, een loper en een dame. Remise werd afgeslagen vanwege de stand, en het ging nog bijna mis, maar uiteindelijk om kwart voor 12 remise (4-2)

Hans had een zware avond tegen oud Assenaar en zevenvoudig clubkampioen Erwin Heijnen. Hoe het is gegaan weet ik niet, maar Hans liep breedlachend rond nadat hij het halve punt had gescoord. Dat had beroerder kunnen aflopen (4,5-2,5)

commentaar Hans: In een symmetrische Engelse opening kwam ik gelijkwaardig uit de opening. In het begin van het middenspel speelde ik 2 slechte zetten, waardoor ik een pion verloor en eigenlijk verloren kwam te staan. Wit verzuimde echter om het goede plan te vinden, zodat zwart optimaal kon gebruikmaken van de witte velden (wit had zwarte loper en pluspion tegen zwart een paard). De eindstelling is nogal complex, Fritz geeft de stelling als beter voor wit (waarde + 1,0). Een goed plan is niet makkelijk, en met heel weinig tijd op de klok werd tot remise besloten.

Jan had een mooi toreneindspel met 4 opstormende pionnen tegen een loper en pion. Daar heeft hij waarschijnlijk zowel de winst gemist als verlies ontlopen is mijn inschatting, uiteindelijk remise dus (5-3).

Jammer natuurlijk dat we hebben verloren. Maar Leek was gewoon sterker deze ronde.

Leek              1873 - Assen 2           1849 5 - 3
1. FM Otto Rubingh   2086 - Arjan Dwarshuis   1955 1 - 0