Grand-Prix-prijzenoogst gaat verder in Groningen!

Het plannen van de Grand-Prix-toernooien blijkt dit jaar wat moeilijker dan voorgaande jaren, vooral omdat de kalender al behoorlijk vol zit. Gelukkig werd er een gaatje gevonden om eergisteren (1 november) een Grand Prix te organiseren in het Denksportcentrum, maar omdat dat slechts twee-en-een-halve week vantevoren bekend werd was de opkomst iets minder dan gebruikelijk. Gelukkig deed het vaste groepje Assenaren wel weer mee, en ook deze keer met succes!

In groep C kwamen de sterkste twee Assenaren, Jaël en Lyne, uit. Zij begonnen helaas allebei met een nederlaag, waarna ze in ronde 2 tegenover elkaar kwamen te zitten. Lyne toonde zich ditmaal de betere, en ze wist ook de drie volgende partijen te winnen, verloor daarna helaas in ronde 6, maar met nog een overwinning in de laatste partij kwam ze samen met twee anderen op de gedeelde eerste plaats terecht. Dat werd op onderling resultaat een derde prijs, maar veel belangrijker is dat ik Lyne vooral in de eerste toernooihelft veel rustiger zag spelen dan ik van haar gewend ben (niet meteen alles in de aanval gooien, maar eerst ontwikkelen en dan pas kijken of je kunt aanvallen!), en dat leverde duidelijk resultaat op. Klasse gespeeld Lyne, ga zo door! Jaël begon ook nu dus met 0 uit 2, maar net als in Ten Boer verloor hij daarna geen partij meer. Hij stond echter nog wel een halfje af, en dat bleek helaas net voldoende om naast de prijzen te grijpen: het werd een vierde plaats. Toch lang niet slecht!

Frank mocht het in groep E proberen. Dat leek na 0 uit 3 net even te zwaar, maar gelukkig herstelde ook Frank zich prima en wist hij nog drie partijen te winnen. Ook hier geen prijs, maar zeker niet slecht gespeeld!

Adriaen is een beetje een speciaal geval: hij heeft besloten dit seizoen niet bij de club te spelen (en is ook officieel geen lid), maar is van plan om dat volgend jaar wel weer te gaan doen, en daarom tel ik hem stiekem toch als Assenaar. Deze keer speelde hij in de uit zeven spelers bestaande groep G en begon fantastisch door zijn eerste vijf partijen te winnen! Hij was echter niet de enige die dat deed, en in de slotronde zaten de beide heren die alles gewonnen hadden dan ook tegenover elkaar. Dat liep helaas niet goed af voor Adriaen, maar 5 uit 6 is natuurlijk een fantastische score; geweldig gespeeld!

Zijn dat dan één of twee prijzen voor de club? Het maakt ook niet uit, de collectie is wederom uitgebreid! Het volgende Grand-Prix-toernooi is pas in december gepland, tijdens het Schaakfestival, maar voor die tijd komen er nog twee open toernooien aan in Uithuizen en Haren; voldoende gelegenheid dus om nog meer partijen te spelen en prijzen te winnen!

Resultaten (NOSBO-site)Foto’s (Facebook)