Nuttige overwinning op SSC 1922

Geen reacties op Nuttige overwinning op SSC 1922

Verslag: Sjoerd

In de derde ronde ontvingen we ratingfavoriet SSC 1922 uit Soest. De ervaring leert echter dat je je daar eigenlijk niets van moet aantrekken. Direct na aanvang van de wedstrijd stelde onze ratingexpert Martin van Velzen vast dat we o.b.v. de nieuwe ratinglijst gemiddeld 8 punten meer hadden. O.b.v. de lijst van een maand geleden was het verschil 7 punten in ons nadeel. Duidelijk was wel dat SSC niet met de sterkste bezetting richting Assen was afgereisd.

Al vroeg in de wedstrijd werd Frank tegen René Buisman geconfronteerd met een remiseaanbod. Frank vond dat hij in de stelling weinig te vrezen had. Na kort overleg besloten we het halfje te pakken, omdat dit gezien de stellingen wel eens nodig kon blijken.
Commentaar Frank: “Evenals de vorige wedstrijd was ik als eerste klaar en mocht ik (na overleg) een remiseaanbod aanvaarden. Deze keer 19 zetten in plaats van 21 zetten. Ik vind het in ieder geval prettig om te kiezen tussen remise en een winstpoging, anderen moeten soms zwoegen voor remise ;)”

Geon stond op dat moment al zeer overwegend tegen Haitham al Haider en wilde maar al te graag ook zijn eerste punt scoren.
Commentaar Geon: “Ditmaal mocht ik ons team op voorsprong zetten. In een gesloten Siciliaan mocht ik lekker beuken op zijn (een invaller met 1818) koning. Geen mat, wel forse materiaalwinst. Maarten en Ivo leverden pareltjes af, daar is een diagram meer op zijn plaats…”

Rieks moest tegen Jos Nooijen nauwkeurig verdedigen. Vol zelfvertrouwen dacht Rieks de aanvallen het hoofd te bieden, maar richting het eindspel werd de druk te groot en moest hij zijn eerste nederlaag incasseren.
Commentaar Rieks: “In de opening verwisselde ik twee zetten die allebei op zich konden: Met de ene zou ik een stelling met een klein plusje krijgen die ik goed bestudeerd had, met de ander een scherpe stelling waar ik geen idee van had. Vervelend, zelfhaat, je kent het wel. Bij het rekenen in de scherpe variant miste ik een tussenzet waardoor ik niet meer kon rokeren en het werd erg lastig. Op korte termijn kon ik de zwarte stukken nog wel van het lijf houden, maar moest daarvoor verzwakkingen maken waar mijn tegenstander mooi van profiteerde.

Op bord twee ging het echter voor de wind bij Maarten tegen Gerrit Meine Muis. In een Trompovski leek het gelijk op te gaan, maar in het middenspel wist Maarten de zwarte damevleugel te verzwakken.

Commentaar Maarten: “Mijn partij ging lange tijd gelijk op, het was wat manoeuvreren van beide zijden. Uiteindelijk kon ik gebruik maken van mijn half-open c-lijn en daarmee zijn zwakke c6-pion uitschakelen. Daarna probeerde mijn tegenstander nog het een en ander maar kwam ik niet meer in gevaar.”
Ivo speelde op bord 1 tegen collega FM Eric de Haan. In de Sämisch variant van het Konings-Indisch vlogen de heren elkaar stevig in de haren.

Met een 3½ – 1½ voorsprong waren er dus nog drie partijen aan de gang. Elmar stond ronduit slecht, Pieter was al tijden bezig een dubbeltoreneindspel te keepen met een pion minder en Paul had een eindspel met een slechte loper tegen een paard. In het meest ongunstige scenario konden we dus nog verliezen en lag de druk bij onze tegenstander om punten te pakken.

Elmar leek een minder plezierige dag tegemoet te gaan tegen Adriaan de Jongh.
Commentaar Elmar: “Mijn tegenstander ging in het Spaans voortvarend te werk. Ik had weinig ruimte om mijn stukken te coördineren. Ik kwam beetje bij beetje steeds minder te staan. Uiteindelijk moest ik een kwaliteit en een pion geven en stond ik hopeloos verloren. Met veel gezweet en geploeter kon ik een mini dreiging creëren. In de tijdnood probeerde mijn tegenstander complicaties uit de weg te gaan door een pion terug te geven. Toen kwamen we in een stelling waar ik toch echt compensatie begon te krijgen voor mijn kwaliteit achterstand. In een ingewikkelde stelling offerde mijn tegenstander een kwaliteit om een erg sterk eindspel over te houden. Echter in de tweede tijdnoodfase wist ik op tijd voldoende dreiging te maken, zodat mijn tegenstander moeilijk voortgang kon maken. Uiteindelijk kon ik het halve punt binnenhalen door 3x dezelfde stelling te claimen.”

Hiermee was het gelijkspel in ieder geval binnen.

Paul den Boer kreeg met zwart Italiaans tegen zich tegen Henk Weenink.
Commentaar Paul: “Vanuit een rustige opening kregen we een goed Paard tegen slechte Loper eindspel. Maar de damevleugel zat potdicht en mijn Loper was zo slecht dat het een goed verdediger was. Na mijn remise aanbod speelde mijn tegenstander voor het team nog 20 zetten door, maar er was geen doorkomen aan.

Henk Weenink – Paul den Boer na 59… Ke6

Pieter was uiteindelijk het langst bezig tegen Max Viergever. Na een Scandinavische opening moest Pieter in het middenspel een pion inleveren. Hij werkte vervolgens hard hetgeen resulteerde in remise.
Commentaar Pieter: “Ik kwam met zwart redelijk uit de opening, maar gaf toen plotseling een pion weg. Rest van de partij was het keepen. Mijn tegenstander bleef de pion voorsprong houden in een dubbel- en later enkel toreneindspel, en uiteindelijk bleef een theoretische remisestelling over. Na deze stelling nog een paar zetten doorgespeeld te hebben, bleven er twee koningen over. Hier deed ik, geïnspireerd door Elmar, een remiseclaim. Deze werd helaas afgewezen met de opmerking dat het remise was.”

Supporters waren dit keer Wout Knol, Gertjan Haan, Jesper Post, Pieter Hofman, Ton van Velzen, Gerard Voorintholt, en Henny Maris.

Assen               2090 - SSC 1922          2082 5 - 3
1. FM Ivo Maris        2369 - FM Eric de Haan   2307 1 - 0