Viertal wint twee keer op één avond

Gisteravond werd de eerste wedstrijd in de viertallencompetitie gespeeld: uit tegen ESG 2, en omdat in de vijfde ronde opnieuw een uitwedstrijd in Emmen op het programma staat werd besloten die ook maar meteen af te werken! Zodoende togen wij met twee sterke viertallen naar het zuidoosten van onze provincie om daar wat leuke potjes te spelen, en dat ging niet slecht!
Het vaste viertal, bestaande uit Pieter, Rieks, Arjan en Ben, nam het op tegen ESG 1, vreemd genoeg de zwakkere van de twee… Pieter scoorde het eerste punt door te profiteren van een zeer slechte zet van zijn tegenstander, waarna Arjan zomaar een kwaliteit in de schoot geworpen kreeg en de 2 – 0 mocht laten aantekenen. Ben mocht daarna het winnende punt scoren, en dat deed hij met een mooie tactic:

Rieks had als enige problemen: hij kwam een pion achter en sommigen dachten al aan een tegenscore, maar toen vond zijn tegenstander ineens een briljante manier om een stuk weg te geven… Toch nog 4 – 0 dus!

ESG                 1703 - Assen           1936 0 - 4
1. Douwe Többen        1762 - Pieter Tromp    2134 0 - 1
2. Geert ten Hietbrink 1726 - Rieks Taal      2021 0 - 1
3. Ton Selten          1652 - Ben van Os      1667 0 - 1
4. Almar Gerbens       1673 - Arjan Dwarshuis 1922 0 - 1

Ook Pieter kwam nog met wat commentaar op zijn partij:

Voor het andere viertal waren Geon, Maarten, Martin en Gertjan gerekruteerd, en wij speelden dus tegen het sterkere Emmer viertal… Ikzelf was de eerste die puntverlies leed: ik won wel een pion, maar helaas bleven er alleen ongelijke lopers en wat pionnen over, en dat was niet te winnen. Gertjan stond naar mijn mening ook beter, maar ook hij kwam er niet door en nam dus ook remise aan. Toen was het tijdnood (speeltempo: 60 minuten plus 30 seconden per zet!), en daarin slaagde Maarten, die eerder in de partij lelijk was getruct en een stuk had ingeleverd, erin om de Schaakreporter dol te draaien en dus alsnog te winnen! Tenslotte mocht Geon nog een eindspel met torens, ongelijke lopers, en twee ver opgerukte witte pionnen en een veel actievere koning, naar zijn hand zetten. Een solide 3 – 1 overwinning dus!

ESG 2          1823 - Assen             1968 1 - 3
1. Marcel Struik  1859 - Geon Knol         2141 0 - 1
2. Jan van Os     1848 - Maarten Dijkstra  2036 0 - 1
3. Evert Hondema  1798 - Martin van Velzen 1857 ½ - ½
4. Willem Boontje 1787 - Gertjan Haan      1836 ½ - ½

Een mooie start dus! Er staan nog vier wedstrijden op het programma: uit tegen Hoogeveen, en thuis tegen SISSA, Atlantis (feitelijk een tweede SISSA-team) en Groninger Combinatie. Dat wordt zwaar, maar zeker niet onmogelijk!