Jubileumtoernooi SC Haren: Jaël wint de B-groep!

Een aardig initiatief van de schaakclubs ScepU en Haren: gezamenlijk twee open jeugdtoernooien organiseren met dezelfde opzet en aparte prijzen voor de beste prestaties over beide toernooien. Vorige week zondag kwamen er helaas geen Assenaren op het toernooi in Uithuizen af, eergisteren (22 november) stonden er in het Postillion Hotel in Haren gelukkig wel drie aan de start, twee in groep A en één in groep B!

Voor de verandering beginnen we met de lagere van de twee groepen, want daar leverde Jaël zijn beste toernooiprestatie tot nu toe af, en dat terwijl ik hem pas de vrijdagavond ervoor had overgehaald om mee te doen! De eerste drie ronden (15 minuten plus 10 seconden per zet) gingen makkelijk tegen zwakkere tegenstanders, maar in de vierde ronde stond de eerste krachtproef op het programma in de vorm van de als tweede geplaatste Florian Molanus (MSV). Ook die bleek in het eindspel echter een maatje te klein, en dus 4 uit 4! Helaas ging het in de vijfde ronde even mis: in gelijke stelling mat in één over het hoofd gezien… Gelukkig pakte Jaël de draad daarna weer op met een soepele overwinning, terwijl de kersverse koploper onderuit ging, en dus stonden er vier man aan kop bij het ingaan van de laatste ronde. Helaas trof Jaël de sterkste van de vier: de als eerste geplaatste Job Westinga (Het Kasteel) met een NJR van bijna 900! Toen ik echter de zaal weer binnenkwam na even bij de A-groep te hebben gebuurt, bleek Jaël wederom een prima stelling te hebben, en inderdaad wist hij ook deze grote vis op het droge te trekken! 6 uit 7 dus, een gedeelde eerste plaats, en toen bleek Jaël ook nog meer weerstandspunten te hebben dan zijn concurrent, dus was hij kampioen in de B-groep, en uiteraard ook van zijn leeftijdscategorie. Nogmaals van harte gefeliciteerd Jaël, en ga zo door!

De jongeheren in de A-groep verging het helaas wat minder. Jesper wilde wel weer eens een jeugdtoernooi spelen, begon ook goed met een overwinning, maar al in de tweede ronde verloor hij van de deze middag ijzersterk voor de dag komende Loek van der Hagen (Haren), die op WP net naast de hoofdprijs zou grijpen! Ook in de vierde ronde ging het mis: in betere stelling liet Jesper zich ineens mat zetten… Zijn resultaat in ronde 5 (tegen Tim Bredek, die nu bij Haren speelt maar daarvoor een paar jaar geleden nog één clubavond bij onze jeugd meedeed!) is mij helaas niet bekend, omdat het toen al half 6 was en Jaël graag naar huis wilde (ik was zijn chauffeur deze dag), maar hoe dan ook was het niet genoeg om een prijs te pakken. Ook Brian speelde helaas niet zijn beste toernooi, al wist hij in de laatste ronde nog een leuke scalp te veroveren… Jammer heren, volgende keer beter!
(Update: Jesper heeft zijn laatste partij weten te winnen en eindigde daardoor als gedeeld zesde, en dat bleek op WP precies genoeg om toch nog een prijs mee te pakken, zo blijkt uit het verslag op de site van SC Haren!)

(Het speeltempo in groep A, 20 minuten plus 15 seconden per zet, was overigens naar mijn mening wel aan de lange kant: met een partij van 40 zetten heb je al een uur bedenktijd bij elkaar, en als dan ook nog verschillende partijen over de 40 zetten gaan en beide spelers ook nog bijna al hun tijd gebruiken, is het niet zo gek dat het geplande schema van een uur per ronde bij lange na niet gehaald wordt. Tien seconden bonustijd per zet lijkt mij meer dan genoeg…)

En zo is er wederom een mooie prijs aan de collectie toegevoegd! Het volgende jeugdtoernooi (Grand Prix Schaakstad) laat nog even op zich wachten, want dat is nog een maand weg…

EindstandenVerslag SC HarenFoto’s (Facebook)