Wederom Asser successen in Schaakfestival Groningen

Het nieuwe jaar is al weer enkele dagen oud, en dus is het tijd voor een verslag van het laatste toernooi van het oude jaar, dat tegenwoordig blijkbaar een internationalere uitstraling moet hebben en dus is omgedoopt tot Chess Festival Groningen. Er deden niet zo veel Assenaren mee als de afgelopen twee keer, maar nog altijd een leuke hoeveelheid: in totaal (met het Grand-Prix-toernooi erbij) 14 stuks, en zij behaalden weer uitstekende resultaten!

Open A

Maar liefst drie clubgenoten deden ditmaal mee in de belangrijkste groep, en zij scoorden allemaal boven verwachting! Debutant nummer 1 Elmar begon met 1 uit 4, pakte daarna zijn eerste volle punt, leed in ronde 6 een ongelukkige nederlaag, maar haalde uit zijn laatste drie partijen 2,5 punten en eindigde zo op 4,5 uit 9, een TPR van 2175 en een W-We van +1,09! Rieks was de tweede debutant op dit niveau, begon met 0 uit 2, maar verloor daarna nog slechts één partij, won er twee en speelde de rest remise, en dat was goed voor 4 uit 9, een TPR van 2089 en een W-We van +0,21. Vaste klant Ivo was (hoe kan het ook anders) de beste: na een start van 3 uit 4 verloor hij in ronde 5 van één van de uiteindelijke toernooiwinnaars, maar haalde uit de drie volgende partijen 2,5 punten, mocht daardoor in de laatste ronde aantreden tegen GM Jan Werle, en zoals iedereen (hopelijk) heeft gezien speelde Ivo een voortreffelijke partij en pakte hij met 6,5 uit 9 een gedeelde derde prijs! Klasse gespeeld Ivo, nogmaals van harte gefeliciteerd!

Open B

Ook in de B-groep drie Assenaren, maar zij kwamen niet in de buurt van de prijzen. Gertjan kwam het verst: hij stond er na zes ronden goed voor met 4 punten, maar kwam toen de man met de hamer tegen en haalde pas in de laatste ronde nog een halfje. Misschien is een kleine pleister op de wond nog dat Gertjan de enige was die supertalent Machteld van Foreest wist te verslaan… Lukas had zich oorspronkelijk aangemeld voor de C-groep, maar nam kort voor het toernooi de uitstekende beslissing om het in de B-groep te proberen, en dat pakte niet verkeerd uit: hij won weliswaar slechts één keer, en was ook nog een keer oneven, maar met 3 uit 8 tegen bepaald geen zwakke spelers kan hij zeer tevreden zijn! Jan B. mocht op basis van zijn FIDE-rating ook meedoen in deze groep, en ook hij deed het niet slecht: met 2,5 uit 8 plus een vrije ronde weliswaar qua FIDE-rating iets onder verwachting, maar qua KNSB-rating ruim in de plus.

Vierkampen

Nieuw in deze editie was een vierkampentoernooi, dat op de eerste drie speeldagen werd afgewerkt. Twee Assenaren deden mee, en vielen allebei in de prijzen! Arjan speelde in Vierkamp 3, verloor de eerste partij van de uiteindelijke hekkesluiter, speelde daarna remise, en versloeg in de laatste ronde de groepswinnaar. Een opvallend rijtje, maar het was genoeg voor een gedeelde tweede prijs! Maarten B., sinds een maand weer terug op het oude nest, deed mee in Vierkamp 8, won zijn eerste twee partijen, verloor helaas de laatste en liep zo de groepswinst mis, maar pakte uiteraard wel de ongedeelde tweede prijs! Van harte gefeliciteerd heren!

Compact

Vier Assenaren namen deel aan het Compacttoernooi, dat zoals gebruikelijk in de tweede helft van het toernooi werd gespeeld. Geen clubgenoten ditmaal in de hoogste groep, maar wel in de één na hoogste, waar Tycho zijn opwachting maakte. Hij begon geweldig door in de eerste ronde de sterkste speler van de groep op remise te houden en daarna twee zeer knappe overwinningen te boeken, verloor helaas in de vierde ronde van één van de drie groepswinnaars, maar pakte in de laatste ronde nog een mooie remise mee en eindigde zo met 3 uit 5, een TPR van 1873 en een W-We van +1,06! Ook in Compact C geen clubgenoten, en dus door naar Compact D, waar precies dezelfde groep Assenaren in actie kwam als een jaar eerder. Pieter H. trof wederom een rijtje jeugdspelers met veel te lage rating, maar ook twee ratingloze tegenstanders, en behaalde opnieuw 50% en verliest weer wat rating. De jeugd deed het daarentegen opnieuw prima, al was er ditmaal ‘slechts’ één prijs voor de heren weggelegd. Die werd door Jesper behaald: hij deed de eerste ronde niet mee en stond daarnaast slechts één halfje af (in de onderlinge!), en eindigde daarmee als gedeeld derde, dus van harte gefeliciteerd! Abedin verloor ook geen partij, maar speelde wel drie keer remise, en dat was net één keer te veel om in de prijzen te vallen… Jammer!

Grand-Prix-toernooi

Vorig jaar waren we nog met negen man/vrouw vertegenwoordigd in het Grand-Prix-toernooi, nu deden er slechts twee Assenaren mee. De verklaring is makkelijk: drie zijn (voorlopig?) gestopt met clubschaak, één speelt bij een andere club, één speelt geen GP’s meer, en twee hadden wel mee willen doen maar waren verhinderd… (Het deelnemersveld viel sowieso tegen: vorig jaar nog volle bak met ruim 80 deelnemers, nu slechts 49…) De twee die wel meededen deden het prima, want ze vielen allebei in de prijzen!

Brian was als eerste geplaatst in groep B, won ook zijn eerste twee partijen, verloor de derde, won de vierde weer, had de groep kunnen winnen als hij de laatste had gewonnen, maar verloor helaas. Gelukkig pakte hij nog wel een prijs, de derde!

Lyne leek een zware middag tegemoet te gaan in groep C, nadat ze haar eerste twee partijen had verloren. Ze herstelde zich echter ijzersterk, won haar resterende drie partijen, en eindigde zo op de ongedeelde tweede plaats!

Een succesvol Schaakfestival dus met in totaal maar liefst zes prijzen, en vooral in de A-groep prima prestaties. Het niveau van de club blijft groeien, en hopelijk zet de groei zich in het nieuw jaar voort!

Toernooisite Chess FestivalResultaten Grand Prix – Foto’s op Facebook: AlbumsLosse foto’s