Eindelijk eerste overwinning voor Assen 2

Tot nu toe zat het Assen 2 dit seizoen niet mee; tegen Van der Linde, Leek en ESG kregen we kansen maar werden er in totaal slechts twee matchpunten behaald, en tegen SISSA 3 verloren we kansloos, waardoor we 2015 als laatste op de ranglijst afsloten… Dat is uiteraard een plaats die Assen 2 onwaardig is, en dus waren we tegen Groninger Combinatie 4 gebrand op de overwinning. Sjoerd (operatie), Mark (tripje naar BelgiĆ«) en Gerbert (studieverplichtingen) waren verhinderd, dus mochten Tycho en Wout opnieuw meedoen.

Na ongeveer een uur spelen was Jan P. als eerste klaar; er gebeurde niet veel in zijn partij, en dus werd er in gelijke stelling tot remise besloten.

Vlak daarna kwamen we op voorsprong door een streep van een partij van de hand van Martin, die overigens als enige basisspeler van Assen 2 nog ongeslagen is. Om iedereen mee te laten genieten is de partij hieronder na te spelen!

Tycho consolideerde onze voorsprong met een remise tegen voormalig Unitas-jeugdleider Ynte Visser. Even leek het erop alsof Tycho wat kansjes op de damevleugel had, maar dat werd allemaal keurig gepareerd, waarna er een gelijke stelling overbleef.

De voorsprong werd verdubbeld door Arjan. Hij schrijft het volgende over zijn partij:

ā€œIn de opening was Henk ten Doeschate al gauw ā€˜out of bookā€™ waardoor ik al snel ietsje beter kwam te staan. Ik won een pion die wou Henk iets te graag terugwinnen want het ging op grappige wijze mis in onderstane stelling:ā€

Wout bracht de stand op 3,5 ā€“ 1,5 met een plusremise; hij leek beter te staan met een lekker ruimtevoordeel, maar blijkbaar kon daar niet veel mee gedaan worden. Nog Ć©Ć©n punt nodig voor de winst!

Bij Sybrand was het een op-en-neergaande strijd; na de opening stond hij beter, maar wat later bleek hij een pion minder te hebben… en de witte pluspion stond ook nog eens op g6! Dat bleek allemaal nog wel mee te vallen, maar helaas vergreep Sybrand zich in het verre eindspel aan een te actieve koningszet en moest daardoor alsnog een nul slikken. Jammer!

Hans mocht het eerste matchpunt binnentikken. De hele partij stond hij wat minder, maar in wederzijdse tijdnood in een toreneindspel met 4 tegen 3 pionnen op Ć©Ć©n vleugel kon hij alsnog de remise binnenhalen.

Gelegenheidsteamleider (leuk woord voor Scrabble) Gertjan mocht daardoor de held van de avond worden, al stond ook hij naar eigen zeggen lange tijd minder. Gelukkig besloot zijn tegenstander eerst een kleine kwaliteit in te leveren, om niet veel later een volle toren in te laten staan… Dat cadeautje liet Gertjan zich uiteraard niet ontglippen, en toen ook de vrijpion op b7 tot staan was gebracht geloofde wit het verder wel.

De ban is gebroken!

Assen 2           1831 - Groninger Combinatie 4 1785 5 - 3