Assen 2 in linker rijtje na winst op Groninger Combinatie 5

Verslag: Sybrand

Donderdag 11 februari toog het grootste deel van Assen-2 naar Groningen voor de wedstrijd tegen GC5. Sybrand had op verzoek van de Groningers vooruit gespeeld en gewonnen van Henk Haisma (met een beetje mazzel, dat wel), zodat wij de uitwedstrijd aanvingen met een 1-0 voorsprong.

De eerste die klaar was was Mark. Mark speelde op 8 met zwart tegen Annelies van den Heuvel een strakke siciliaan. Pionnetje na pionnetje sneuvelde, waarna uiteindelijk Annelies tegen kwart voor 11 moest opgeven (0-2)

Jan speelde op 7 met wit tegen Ferry Ruigendijk. Jan stond een pion voor …..en een kwaliteit achter. Door een klein foutje van Ferry was mat slechts te voorkomen door dameverlies. (0-3)

Arjan speelde op 2 met zwart tegen Tim Loos. Arjan speelde rustig maar gedegen een stelling met iets meer ruimte uit. Een paar pionnen sneuvelden, waarna de stukken de doos in konden (0-4) Arjan schreef:

Martin had in zijn stelling een pionnetje minder, maar ongelijke lopers. Dat leek houdbaar, maar ineens stonden de witte stukken in de zwarte stelling en ging het van kwaad tot erger (1-4)

Sjoerd had in het eindspel een pionnetje minder, en dit was niet houdbaar (2-4). Commentaar Sjoerd:
Kort na de opening verloor ik een pion en kwam vervolgens vrij snel in een eindspel terecht. Lang heb ik geprobeerd om mijn vege lijf te redden maar na ruim drie uur spelen wist mijn tegenstander Nico Karsdorp het netjes uit te maken.

Toen Hans hoorde dat de stand 2-4 was, bood hij terstond remise aan, na overigens (met een pion meer) langere tijd vrij gedrongen had gestaan en zich nauwkeurig had moeten verdedigen. De tegenstander nam dit aan, waarmee de winst binnen was (2,5-4,5)

Gertjan stond iets gedrongen, maar wist een Dame+loper eindspel ook op remise te houden (3-5).

Groninger Combinatie 5  1716 - Assen 2           1841 3 - 5
1. Henk Pompstra           1739 - Hans Smit         1909 ½ - ½
2. Tim Loos                1774 - Arjan Dwarshuis   1963 0 - 1
3. Nico Karsdorp           1754 - Sjoerd Homminga   1816 1 - 0
4. Guido Visser            1732 - Martin van Velzen 1877 1 - 0
5. Job Holtz               1734 - Gertjan Haan      1840 ½ - ½
6. Henk Haisma             1743 - Sybrand Houtsma   1789 0 - 1
7. Ferry Ruigendijk        1687 - Jan Posthoorn     1776 0 - 1
8. Annelies van den Heuvel 1570 - Mark Jager        1763 0 - 1

Al met al geen eenvoudige overwinning, maar een belangrijk resultaat!