Opnieuw succes voor Assenaren bij jeugdtoernooi SC De Paardensprong!

Gisteren (21 februari) was het weer tijd voor het jaarlijkse open jeugdtoernooi van SC De Paardensprong, in het splinternieuwe gebouw van het Zernike College in Haren, met ook ditmaal een sterk bezette Topgroep en een Open Groep met meer dan 100 deelnemers! Onder de deelnemers bevond zich weer een mooi aantal Assenaren, en die deden het weer uitstekend!

Voor de Topgroep (6 ronden, 25 minuten + 3 seconden per zet p.p.p.p.) hadden zich twee clubgenoten aangemeld, maar helaas haakte Jesper ziek af, en dus was Abedin onze enige vertegenwoordiger. Al snel bleek het echter niet zijn dag te gaan worden: een nederlaag in 12 zetten in ronde 1 (tegen Jonas Hilwerda, dat wel), pas in ronde 3 het eerste halfje, daarna een overwinning, maar de laatste twee partijen gingen weer verloren, en dus slechts 1,5 uit 6, terwijl dat op papier het dubbele had moeten zijn… Volgende keer beter!

In de Open Groep (8 ronden, 15 minuten p.p.p.p., met voor de eerste 20 borden ook 3 seconden per zet) waren de prestaties gelukkig stukken beter! Lyne werd de beste, met twee nederlagen tegen sterkere spelers, een zwaarbevochten remise in ronde 5, en vijf overwinningen, waarvan twee er in mijn ogen uitsprongen: de overtuigende revanche op ex-clubgenote (en winnares van de Blauwe groep op het Asser BSSK) Stella Dekker, van wie ze in Veendam nog verloor, en de spannende partij in ronde 6, waarin Lyne met materiële achterstand haar tegenstander steeds voor nieuwe problemen wist te plaatsen en het punt alsnog wist te drukken. Daarmee eindigde ze als vierde en beste meisje in de E-categorie; klasse gespeeld Lyne, ga zo door! Jaël en Tristan scoorden een halfje minder, en vooral voor Tristan is dat een geweldige prestatie; hij had al een tijd geen toernooien meer gespeeld, maar hier liet hij zich van zijn beste kant zien met, vooral in de tweede helft, een paar zeer overtuigende partijen. Jaël begon met een Zwitsers gambiet (verlies tegen een zwakkere speler, voor de niet-kenners), scoorde daarna 4 uit 4, met als hoogtepunt de mooie overwinning op de als derde geplaatste Ruurd de Jong met bijna 1000 NJR, daarna een ongelukkige nederlaag vanuit prima tot gewonnen stelling, nog een mooi punt in ronde 7 maar een kansloze nederlaag in ronde 8. 5 uit 8 voor beide heren, en voor allebei betekende dat een vijfde prijs in hun categorie (C voor Tristan, E voor Jaël); gefeliciteerd allebei! Frank had helaas weer een wat minder toernooi, al moet gezegd worden dat de indeling ook niet echt meezat. 3 uit 8, een punt minder dan vorig jaar… Tenslotte deed ook Adriaen, die zoals wellicht bekend dit jaar niet bij de club speelt maar volgend seizoen wel weer, weer mee; ook hij haalde 3 uit 8, maar in zijn geval was dat een goede prestatie, want een half punt meer dan verwacht!

Ook leuk was dat er deze keer ook wat supporters waren, al kwamen ze niet alleen daarvoor: Geon kwam zijn leerlingen van de Stertrainingen aanmoedigen, en Sjoerd, Tinus en Dick woonden een lezing door niemand minder dan ‘Mister Stappenmethode’ Cor van Wijgerden bij. Dat kan natuurlijk alleen maar voor meer motivatie zorgen!

Wederom een succesvol toernooi dus, en een mooie voorbereiding op het volgende toernooi: het NOSBO-PJK, dat volgende week gespeeld wordt. Er staan al wat Assenaren op de deelnemerslijst, maar er kunnen nog veel meer bij!

TopgroepOpen GroepFoto’s (Facebook)