NOSBO-PJK 2016: opnieuw twee titels naar Assen!

Ook dit jaar werd het Persoonlijk Jeugdkampioenschap van de NOSBO in de voorjaarsvakantie georganiseerd. Helaas waren er wat minder Asser deelnemers dan vorige jaren, slechts vier stuks, maar die deden het wel prima!

B-categorie

Jesper was onze vertegenwoordiger in de B-categorie, die ditmaal uit zeven deelnemers bestond, het grootste aantal in jaren! Jesper was als eerste geplaatst en begon dan ook goed door op de eerste dag zijn drie partijen te winnen. De partijen tegen de grote concurrenten moesten echter nog komen, en in de eerste daarvan ging het mis: Jesper zag met een toren voorsprong een mat in twee over het hoofd… Dat was een cruciale nederlaag, want na nog een remise in de laatste ronde bleek Jesper een half punt tekort te komen voor de titel. Jammer, maar volgend jaar is er weer een kans!

D-categorie

In de D-categorie waren we het best vertegenwoordigd: drie Assenaren, waaronder een verrassende debutante!

Jaël en Lyne hadden hun pijlen vooral gericht op het E-kampioenschap, maar deden ook mee aan het D-kampioenschap voor de ervaring. Jaël begon matig aan de eerste dag; zo had hij in ronde 1 geluk dat zijn tegenstandster met een stuk meer remise aanbood… Gelukkig ging hij steeds beter spelen, versloeg nog een paar sterke tegenstanders, en stond daardoor na 6 ronden ongedeeld tweede! Helaas verloor hij op de slotdag zijn drie resterende partijen en viel daardoor terug naar de middenmoot. Lyne kan het nog steeds af en toe niet laten om vanaf het begin aan te vallen, en heeft dan het geluk dat de tegenstanders niet goed verdedigen… Gelukkig speelde ze ook een paar goede partijen, en vocht ze iedere partij tot de laatste pion uit, en dat leverde uiteindelijk 5 uit 9 en een gedeelde vijfde plaats op!

De verrassende debutante was Quinty Leistra, nog maar net lid van onze club en nu dus al hier actief. Helaas werd het spitsroeden lopen: het verschil tussen basisschoolschaak en clubschaak bleek erg groot, dingetjes waar je op de basisschool nog mee wegkomt worden hier genadeloos afgestraft. Gelukkig waren er ook goede dingen te melden: in ronde 6 mocht Quinty, met een half doosje aan materiaal minder, opeens matzetten, en in ronde 8 kwam ze, notabene tegen Lyne, ook een heel eind… Talent heeft Quinty zeker, ze moet alleen wat scherper worden en dan kan ze heel ver komen!

E-categorie

Een historisch dieptepunt qua aantal deelnemers in de jongste vier categorieën: slechts 11 in totaal, en dus werd er een gecombineerd EFGH-toernooi afgewerkt. Jaël en Lyne waren op voorhand al verzekerd van een NK-plaats, omdat er slechts drie E-spelers meededen, evenveel als er naar het NK mogen… Ze deden het allebei prima en verloren slechts twee keer; Lyne won de onderlinge partij, maar speelde ook een keer remise, en daardoor eindigde ze net een halfje achter Jaël, die daarmee de E-titel voor zich opeiste, en uiteraard werd Lyne wel tweede, en beste meisje (niet zo moeilijk als je de enige bent). Gefeliciteerd allebei, en succes op het NK!

Helaas zal het naar alle waarschijnlijkheid bij deze twee NK-plaatsen blijven; Jaël en Lyne werden wel gevraagd voor het NK D, maar sloegen de uitnodiging allebei af, en ook bij het NK ABC en de Nationale Pupillendag zal er geen Asser inbreng zijn. Hopelijk wordt dat volgend jaar rechtgezet!

Eindstanden: BDEFGH
Foto’s: dag 1dag 2dag 3