Assen 1 weer met beide benen op de grond

Verslag: Sjoerd

Zaterdag 19 maart ontvingen we in de zevende ronde van de KNSB competitie het tweede team van eFXO Apeldoorn. Uiteraard was de doelstelling: handhaven van de eerste plaats.

Waar we in de andere ronden meestal schijnbaar slecht uit de startblokken kwamen heerste er na twee uur spelen optimisme in de wandelgangen. De winst werd geroken en de weg naar het kampioenschap werd verder gepleit. Het optimisme werd in de volgende uren snoeihard afgestraft en Assen leed de grootste nederlaag sinds de collectieve baaldag in de vijfde ronde van seizoen 2010-2011 in Haren. Het verslag van de hand van Martin begon toen als volgt: “Eigenlijk had ik van de wedstrijd Haren – Assen een mooi verslag willen schrijven met een aantal diagrammen, maar mijn hoofd staat er niet zo naar.”

De teamleider van gisteren ervaart hetzelfde gevoel en houdt het bij een beperkt aantal commentaren.

Pieter speelde op bord 1 tegen Nikolai Kabanof en stond wat gedrukt. Plotseling werden handen geschud met een in materieel opzicht gelijk aantal stukken op het bord.

In Haren redde Renze de eer van het team en ditmaal mocht de 21-verjaardagvierende Ivo die rol op zich nemen. Dat deed hij in stijl met een leuk dameoffer.

De mooie remise van Rieks tegen Marcel Boel mag zeker niet onbenoemd blijven. Rieks speelde met zwart, kwam een pion achter, maar kon zijn zware stukken laten drukken tegen de pionnen op de damevleugel. Dankzij Rieks zijn actieve spel kon hij de pion terug winnen en leek hij een stuk te gaan veroveren. Even later moest hij deze terug geven. In het slot had Rieks een klein plusje, maar dat bleek niet genoeg voor de winst.

Arjan verloor in het middenspel tegen Reint van der Knijff een pion en kwam hopeloos te staan. Gezien het ratingverschil is dat geen schande.

Hetzelfde overkwam Frank tegen Freddie van der Elburg. Frank speelde nog door tot het bittere eind.

Maarten leek lange tijd een positioneel overwicht te hebben op de damevleugel, maar Erik Smit wist binnen te komen via de andere kant, waardoor Maarten met zijn koning op de vlucht moest. Dat haalde echter niets uit; Maarten moest een paar pionnen inleveren, en dat was einde verhaal.

Geon stond prima tegen Jasper Zwirs, maar betrok zijn koning in het spel wat hem een stuk kostte. Net als Frank speelde hij voor het teammoraal door in verloren positie, maar Jasper liet Geon niet meer glippen.

Elmar tenslotte liet zijn paard slaan op f6, waarna hij moest terugnemen met de g-pion. Dat leverde een ogenschijnlijk wankele koningstelling op. Dapper speelde Elmar voor het initiatief maar Martin van Dommelen is niet voor niets topscoorder bij de Apeldoorners. Martin hield de deur dicht en won terecht.

Aan publieke belangstelling ontbrak het wederom niet. Wilfred Jansen, Mark Jager, Henny Maris, Kenneth Muller, Wout Knol, Tinus Spriensma, Ton van Velzen met echtgenote, Pieter Hofman, Cor van der Werff, Gerard Voortinholt met echtgenote en Sybrand Houtsma waren er voor de morele ondersteuning die niet mocht baten.

De gedetailleerde uitslagen zijn:

Assen               2103 - eFXO Apeldoorn 2       2101 1½ - 6½
1. Pieter Tromp        2123 - Nikolai Kabanof        1967 0  - 1
2. FM Ivo Maris        2386 - Mark Brussen           1994 1  - 0
3. Elmar Hommes        2130 - Martin van Dommelen    2231 0  - 1
4. Frank van der Werff 1980 - Freddie van der Elburg 2116 0  - 1
5. Rieks Taal          2016 - Marcel Boel            2199 ½  - ½
6. Maarten Dijkstra    2076 - Erik Smit              2175 0  - 1
7. Geon Knol           2153 - Jasper Zwirs           2013 0  - 1
8. Arjan Dwarshuis     1963 - Reint van der Knijff   2116 0  - 1

Opmerkelijk feitje: Dit was de eerste keer in de historie dat we met een gemiddelde rating van boven de 2100 een wedstrijd speelden.

Met dank aan Sissa 2 – dat in Soest won – werd de bovengenoemde doelstelling overigens soepeltjes gehaald.