Assen 1 net niet langs SG Max Euwe 2 na zinderend duel

Slechts twee weken na de oorwassing tegen eFXO Apeldoorn 2 stond alweer de volgende krachtproef voor ons vlaggenschip op het programma, namelijk de uitwedstrijd tegen SG Max Euwe 2. Vorig seizoen werd dat een nipte overwinning in een spannende wedstrijd, ditmaal werd het zo mogelijk nog spannender; sterker nog, de laatste uitslag kon pas na meer dan 6 uur en 100 zetten genoteerd worden!

De eerste die klaar was, was invaller Martin, die Rieks verving. Tegen MSV scoorde hij nog een belangrijke overwinning, maar van deze wedstrijd zal hij minder genoten hebben; op zet 11 een bok geschoten en op zet 14 al op kunnen geven… 1 – 0 achter dus.

Pieter mocht de gelijkmaker op het bord zetten, nadat aan het begin van de wedstrijd wat geharrewar had plaatsgevonden omtrent zijn tegenstander:
“Ik had een interessante middag: tegenstander 1 besloot vlak voor de start dat hij toch in een ander team thuis hoorde, tegenstander 2 kwam niet opdagen en dus speelde ik tegen tegenstander 3 uiteindelijk nog een partijtje. Door al deze wisselingen had ik al bij aanvang zo’n 3 kwartier tijdsvoorsprong. Rustig de partij opgebouwd, en toen mijn tegenstander in tijdnood een pion en later een stuk besloot te offeren was het snel over. Ik nam de tijd om de dreigingen eruit te halen en de partij rustig uit te spelen. Rond zet 20 viel de vlag van mijn tegenstander in inmiddels gewonnen stelling voor mij.”

Helaas kwamen we weer op achterstand door een nederlaag van Geon, die een zeer wisselvallig seizoen draait. Hij kwam slecht uit de opening, en toen zijn tegenstander de hele koningsstelling open mocht trekken was het snel gedaan. Volgende wedstrijd maar weer vlammen!

Daarna volgde de eerste remise, van de hand van Maarten. Hij schrijft zelf over zijn partij:
“Ik had een moeilijke partij waarin ik het grootste gedeelte iets slechter stond. Tijdnood volgde rond zet 25, waarna het buffelen was. Op zet 35 gaf mijn tegenstander plots zijn pion voorsprong weg. De eindstelling was theoretisch remise en praktisch zag het er voor mij ook zo uit, met 3 pionnen van beide zijden allemaal op een vleugel en beide spelers één toren na een zeer waarschijnlijke afruil van stukken. Achteraf heb ik toch te snel remise gegeven, zoals Geon en Ivo terecht opmerkten. Nog één keer knallen en dan kunnen we een niveau hoger!”

De stand werd opnieuw gelijkgetrokken door een mooie overwinning van Frank, en daar was hij na drie nederlagen op rij wel weer eens aan toe 😉 Zijn commentaar:
“Ik speelde een irritante damezet. Vervolgens jaagde mijn tegenstander de dame weg, maar zijn stukken stonden verkeerd gepositioneerd voor de zet e3-e4 die wit in specifiek deze opening met de voorbereidingszet f3 wil bewerkstelligen. De zet kwam vervolgens op het bord, waar ik mijn voordeel mee deed.”
Hierna volgde de tweede remise van de middag, dankzij opnieuw een zeer knappe prestatie van Elmar. Hij stond tegen 2300+ lange tijd prima, maar zag toch zijn voordeel langzamerhand verdampen en leek in het eindspel zelfs even in de problemen te komen. Gelukkig was Elmar net op tijd om met behulp van zijn vrije d-pion af te wikkelen naar remise, en dat resultaat verscheen na wat zetherhalingen dan ook op het scorebord. Klasse gespeeld!
Als één na laatste beëindigde Arjan, die opnieuw inviel voor Paul, zijn partij, en hij leverde een huzarenstukje af: in het middenspel verloor hij een kwaliteit en leek het doek te vallen, maar Arjan ging er eens goed voor zitten en wist de partij na heel wat avonturen uiteindelijk de remisehaven binnen te loodsen. 3½ – 3½ en een betere stelling in de laatste partij, zouden we dan toch nog gaan winnen?

Nee, het lukte net niet, al kwam Ivo heel dichtbij. Na een chaotische partij wist hij een eindspel te bereiken met allebei een toren en drie pionnen, en hijzelf een paard en zijn tegenstander een loper, en ook Ivo had nog genoeg zitvlees. Met zijn net iets betere stukken wist hij voetje voor voetje vorderingen te maken, won één pion, daarna nog eentje, wist een pion op f2 te krijgen, maar daar hield het op; zijn tegenstander wist de deur keurig dicht te houden, en claimde uiteindelijk na 6,5 uur spelen op zet 133, tot opluchting van de gehele thuisclub, remise wegens driemaal dezelfde stelling. Een geweldig gevecht!

4 – 4 dus, en omdat tot ieders verrassing SISSA 2 zich liet verrassen door Lonneker staan we nog altijd ongedeeld bovenaan met een matchpunt voorsprong op SSC 1922, en dus komt het kampioenschap wel heel dichtbij. Over drie weken de ontknoping, thuis tegen Hardenberg!

SG Max Euwe 2        2085 - Assen               2086 4 - 4
1. FM Rob Bertholee     2318 - Elmar Hommes        2130 ½ - ½