Assen 2 naar een regelmatige overwinning tegen Roden

Verslag: Sybrand

De titel verklapt al meteen de uitslag, Assen 2 heeft maandag 4 april Roden verslagen met 4,5 – 3,5 en daarmee zijn wij definitief veilig. Zelf speelde ik deze wedstrijd niet mee in verband met een training, maar was zodoende wel in staat om vanaf 9 uur het wedstrijdverloop te volgen. Doordat ook Arjen en Gerbert afwezig waren moest Assen 2 met drie invallers aantreden. Maar omdat onze club breed is betekent dat niet zonder meer een verzwakking! Maar nu de wedstrijd.

De eerste die klaar was was invaller Wout. Wout stond ogenschijnlijk iets beter, maar de handen werden rond een uur of tien geschut (0,5-0,5).

Even later volgde Jan. Jan stond met zwart tegen Ruurd Kunnen wat gedrukt, counterde met een paar sterke pionzetten en legde daarbij de koningsvleugel van wit open, maar verder dan een paar schaakjes kwam dat helaas niet. Omdat er niet meer inzat werd ook hier besloten tot remise (1-1).

Kenneth greep ergens in de partij mis. Hoewel het even leek of hij de een toren van de tegenstander kon insluiten, bleek niets minder het geval. Een paar zetten later kwam een paard binnen op de koningsvleugel en was er geen houden meer aan (1-2).

Sjoerd speelde met wit tegen Johan Zwanepol. Sjoerd heeft een zwaar seizoen achter de rug. Maar in deze partij had hij een regelmatige overwinning. Een pionnetje meer, deze voorsprong vastgehouden terwijl Johan heel veel tijd gebruikte….ten slotte in de tijdnood greep Johan mis en verloor hij extra materiaal (2-2).

Martin speelde een puike partij ten Tom Visser. Martin speelde een hem bekend spel, wist een gesloten pionnenstructuur zodanig om te buigen dat zijn paarden uitzicht kregen op zeer sterke velden en afruil van stukken naar een sterke loper tegen zwakke loper eindspel was voor Tom niet te houden. Prachtig uitgespeeld (2-3).

Op bord 2 speelde Gertjan met zwart een wat gedrongen partij. Hij wist zich enigszins vrij te worstelen, maar de ‘gamechanger’ kwam toen hij een paard cadeau kreeg. Zijn tegenstander kon meteen opgeven en deed dat ook (2-4).

Invaller Tycho – nummer twee bij de Challenger afgelopen jaar! – speelde sterk met wit op het derde bord. Hij besloot tot het openbreken van de koningsstelling met g4, Dat zag er zonder meer goed uit, maar ergens ging het mis. Een paar zwarte pionnen stonden ineens op de derde rij, en dat was dodelijk. Ondanks het verlies een sterke partij (3-4).

Hans kwam met wit iets wat moeilijk uit de opening, maar wist door het opspelen van een pion naar f6 een pionnetje mee te pakken. Deze hield Hans stevig vast, maar in het verre (toren)eindspel leek het nog even mis te gaan als de tegenstander een zet eerder dan in de partij geschiedde op afruil van de torens had aangestuurd. Gelukkig deed hij dat niet, en na afruil volgde een pionnenroof met pionnenrace. Deze eindigde onbeslist in Koning + Dame tegen Koning + Dame. Dat werd na een paar zetten om half 12 remise (3,5-4,5).

Al met al een regelmatige overwinning, zij het vrij nipt en met wat hulp.

Roden            1792 - Assen 2           1796 3½ - 4½
1. Ward Romeijnders 1866 - Hans Smit         1909 ½  - ½