Asser jeugd in topvorm in Leek!

Al weer bijna drie maanden geleden vond het laatste Grand-Prix-toernooi plaats, maar vanmiddag was het weer eens zover: het gezamenlijke toernooi van de schaakclubs Leek en Roden stond op het programma. Ditmaal werd gespeeld in de speellocatie van SC Leek, en dat had helaas tot gevolg dat er slechts 46 plaatsen beschikbaar waren, een aantal dat een week geleden overigens al gehaald werd! Het gebruikelijke groepje Assenaren deed ook weer mee, en vanmiddag stegen ze boven zichzelf uit!

Doordat een flink aantal toppers afzagen van deelname, mocht Jaël voor het eerst uitkomen in groep A, en hij was zelfs als vierde geplaatst. Nu is het zo dat Jaël vaak matig begint, maar daar was ditmaal geen sprake van: hij begon met twee remises, om daarna twee keer toe te slaan, en daarmee stond hij na vier ronden zomaar ongedeeld tweede! In de laatste ronde speelde Jaël tegen koploper Florian Molanus (ook de leider in het totaalklassement), kwam naar verluidt beter te staan, maar nam genoegen met een halfje, onder het motto beter een half ei dan een lege dop. Achteraf gezien had hij gewoon voor de winst kunnen (en misschien moeten) gaan, maar laten we eerlijk zijn: in je eerste deelname in de A-groep geen enkele partij verliezen en meteen ongedeeld tweede worden is een geweldige prestatie. Klasse gespeeld Jaël, nogmaals van harte gefeliciteerd!

Lyne kwam net tekort qua rating om in de A-groep te mogen spelen, maar na vanmiddag zal ze daar absoluut niet rouwig om zijn geweest. Ze trok een spoor van vernieling door de B-groep, moest alleen in de zesde ronde een halfje afstaan, maar won de rest van haar partijen op overtuigende wijze en pakte dus de hoofdprijs! Nogmaals van harte Lyne, volgende keer misschien de A-groep?

Frank was slechts als voorlaatste geplaatst in groep D, maar daar was in de praktijk niets van te merken: na een start van 1 uit 2 won hij vier keer op rij, verloor helaas de laatste partij maar was al zeker van de tweede plaats. Nogmaals gefeliciteerd Frank!

Ook Adriaen was weer van de partij, en omdat hij nog steeds van plan is komend seizoen weer bij de club te komen spelen komt hij ook in dit verslag 😉 Vanmiddag ging het meer dan uitstekend: Adriaen wist de eerste zes partijen te winnen en had in de laatste ronde genoeg aan remise tegen zijn naaste concurrent. Helaas ging het daar mis; de partij ging verloren en zo greep Adriaen op onderling resultaat naast de eerste prijs… maar plaats 2 is uiteraard ook prachtig, en dus ook hier nogmaals mijn felicitaties!

Iedereen een prijs, een geweldige middag voor de club dus! Volgende week kan de collectie verder uitgebreid worden, want dan vindt in Coevorden het volgende Grand-Prix-toernooi plaats. Helaas valt die samen met de slotronde van de KNSB-competitie, dus hoogstwaarschijnlijk ben ik er dan niet bij. Alle deelnemende Assenaren alvast succes gewenst!

Uitslagen (NOSBO-site)Foto’s (Facebook)