Gestrand in het zicht van de kampioenshaven

Verslag: Sjoerd

Het leek te mooi om waar te zijn. In tien jaar tijd viermaal promoveren en volgend seizoen spelen tegen Jan Timman. De werkelijkheid is hard. We waanden ons favoriet tegen Hardenberg, met wie we nog een appeltje te schillen hadden. Uiteindelijk bleven alleen topscoorders Ivo en Elmar overeind en boekte Rieks zijn eerste overwinning van het seizoen. De rest ontving een nul, zodat we gepasseerd konden worden door Soest en Sissa 2. De eerstgenoemde won en is kampioen. Sissa bleef steken op 4-4 en eindigt na ons op de derde plaats.

Bij Ivo zag het er dreigend uit tegen Peter Mijnheer.

Elmar maakte het zijn tegenstander Freerk Rinder van der Meulen knap moeilijk. Deze zette in tijdnood toch een gevaarlijke aanval op, die hij op enig moment kon bekronen.

De laatste overwinning kwam van Rieks tegen Caroline Slingerland.
Commentaar Rieks: “In mijn gekke siciliaan ging ik voor pionnen op de damevleugel en Caroline voor mijn koning(svleugel). De plannen hielden elkaar op zich in evenwicht, maar om een kasteel te bestormen moet men nauwkeuriger spelen dan om wat boeren op te ruimen. Na wat minder nauwkeurige zetten werd de stormram ontmanteld, kon het paard zijn rol als beste vriend van de koning waarmaken en bleef een positioneel gewonnen stelling over. Uit de vele winstplannen miste ik er heel wat, maar liep geen risico en met twee pionnen meer en de compensatie kon ik op het einde zelfs mat zetten.

Aan de rest van de partijen maken we weinig woorden vuil.

Maarten bleef lang in evenwicht tegen de in tijdnood verkerende Ludger Höllmann. Deze bleef op de been en won rond de 40-ste zet een stuk en dus de partij.
Commentaar Maarten: “Ik kreeg mijn tegenstander in de denktank en het leek heel goed te gaan. Toch kwam er opeens zand in de machine en raakte ik mijn (optische) voordeel, mijn tijdsvoorsprong en niet veel later, in tijdnood, mijn loper kwijt. Toch weer een waardevolle les geleerd vandaag. Ik heb veel zin in volgend seizoen! Misschien zijn we, zoals Rieks opmerkte, bij het volgende moment suprême doortastender!”

Frank kreeg een remiseaanbod van Johan Offringa, maar moest vanwege het overall beeld doorspelen en verloor.

Pieter speelde tegen de op het derde bord geposteerde kopman Bram Klapwijk. In het verleden heeft Pieter bewezen dat hij een meester is in toreneindspelen, maar ditmaal moest hij de eer aan zijn tegenstander laten.

Geon – die dit seizoen een positieve bijdrage geleverd heeft aan het teamgevoel – kreeg een vreselijke aanval op zijn koningsvleugel, die Jan van der Veen netjes wist te verzilveren.

Paul tenslotte kwam tegen Richard Hendriks goed uit de opening. In het midden- en eindspel gaf het loperpaar van Richard echter de doorslag en moest de voor de eer spelende Paul als laatste de vlag strijken.
Commentaar Paul:

Met dank voor de support van Ben van Os, Wilfred Jansen, Ton van Velzen met echtgenote, Wout Knol, Cor van der Werff, Pieter Hofman, Henny Maris, Tycho Bruggink en op afstand de verjaardag vierende Tinus Spriensma.

Assen               2098 - Hardenberg                   2066 3 - 5
1. FM Ivo Maris        2386 - Peter Mijnheer               2119 1 - 0