Assen Viertal sluit seizoen onsuccesvol af

Verslag: Ben

Het was tijd voor onze laatste thuiswedstrijd van het seizoen, en na een heerlijke maaltijd bij Rieks traden we met volle maag en vol enthousiasme in het Denksportcentrum aan. De Groninger Combinatie moest op 2-2 gehouden worden om onze tweede plaats veilig te stellen, op papier een pittige opdracht, zeker aangezien de uitspelers sterk op kwamen dagen en duidelijk met meer aanwezig waren in het supportersvak.

Rieks was als eerste klaar, in een wat defensieve opzet zag hij geen kans om zijn stelling voldoende flexibel te houden, en na een kwaliteitsoffer van zijn tegenstander stortte zijn koningsstelling snel in.

Ikzelf, Ben, wist de stand op 1-1 te brengen door Fons van Hamond te kloppen. Een scherpe Draak verzandde na dameruil in een interessante stelling met een loper+pionnenmeerderheid voor mij met wit op de damevleugel en paard+koningsmeerderheid voor mijn tegenstander. Ik koos een ongelukkig moment om torens af te ruilen waardoor ik dit eindspel iets minder in ging (-0.5, zie ik achteraf op de computer), maar mijn tegenstander deed wat ongelukkige zetten waarvan ik kon profiteren. Ik heb nog een remisekans weggegeven, maar die werd niet gegrepen en uiteindelijk wist ik het punt binnen te slepen.

Arjan deed in een Benoni een ongelukkige paardzet en kwam snel slechter te staan. Met goed knokken wist hij zijn stelling overeind te houden, maar meer dan remise zat er niet meer in.

Pieter mocht het voor ons afmaken, wat hij probeerde met een, ehm, creatief pionoffer. Deze pion bleek helaas erg belangrijk in zijn koningsstelling en er was geen houden meer aan.

Gedetailleerde eindscore:

Assen V         1958 - Groninger Combinatie V1 2026 1½ - 2½
1. Rieks Taal      2061 - Maurice Schippers       2221 0  - 1
2. Arjan Dwarshuis 1942 - Govert Pellikaan        1946 ½  - ½
3. Pieter Tromp    2107 - Edwin Zuiderweg         1892 0  - 1
4. Ben van Os      1720 - Fons van Hamond         2043 1  - 0

Al met al een geslaagd einde van een leuke competitie! Iets informeler en gemoedelijker dan de reguliere competitie, maar de strijd op de borden was niet minder fanatiek. Wij eindigen als 3e van de 7, een plek waar wij gezien de ratings thuishoren.

Voor mij persoonlijk was het een mooie afsluiter van mijn beste externe seizoen voor Assen ooit, 9,5 uit 14, waaronder een ongeslagen seizoen voor mijn basisteam Assen 4!