Grand Prix Assen 2016: Tijmen Hofstra wint met overmacht

Alweer voor het vijfde jaar op rij organiseerde Schaakclub Assen een jeugdtoernooi in het Grand-Prix-circuit, en met 46 deelnemers was het een behoorlijk bezet toernooi. Een mooi aantal, want er konden precies zes groepen (één van zes en vijf van acht) gevormd worden, en de strijd om de hoofdprijzen was spannend en leverde in enkele groepen zeer verrassende winnaars op!

We beginnen voor de verandering met groep F, waar de beslissing pas in de laatste ronde viel: Gianluca Lucchesu ging met 6 uit 6 aan de leiding, maar Noël Koene volgde op slechts een half puntje achterstand, en dus moest de onderlinge partij in de laatste ronde uitmaken wie de groep zou winnen. Gianluca won overtuigend en pakte dus de hoofdprijs met 7 uit 7, een zeer knappe prestatie! Noël werd wel tweede, voor Daan van den Berg, die nog een punt minder scoorde.

In groep E een verrassende winnaar: Adriaen van Helden, die nog altijd van plan is volgend seizoen weer bij Schaakclub Assen te komen spelen, was als laatste geplaatst, maar verbaasde vriend en vijand door 6 uit 7 te halen en daarmee de eerste prijs te pakken! De groep draaide zelfs uit op een compleet feestje voor de thuisclub, want debutant Daniël Prins werd tweede met 5 uit 7 en Frank Nijmeijer derde met een halfje minder.

Groep D werd gewonnen door de op papier sterkste speler, al was het ook hier spannend tot de laatste ronde: Tobias van Essen ging met 5 uit 6 aan de leiding, maar Tetske Hofstra had slechts een punt minder en kon de groep dus nog winnen als ze Tobias zou verslaan. Dat lukte niet: Tobias won en pakte dus de eerste prijs. Tetske zakte zelfs nog een plaatsje, want Leon van den Berg wist haar nog te passeren en eindigde met anderhalf punt achterstand als tweede, en Tetske eindigde dus als derde.

De winnaar in groep C moest van ver komen: Lennart Molanus liep al in de eerste ronde tegen een nederlaag aan, maar won daarna een cruciale partij tegen Pieter van Nes, en stoomde daarna door, won ook de rest van zijn partijen, en pakte daarmee de hoofdprijs! Pieter eindigde met een half punt achterstand wel als tweede, en Anna-Mae Takang, die met 3 uit 3 was begonnen, pakte met nog een halfje minder de derde prijs.

In groep B was de strijd zeer fel, want diverse partijen werden tot de laatste seconde uitgevochten. Ook hier een verrassende groepswinna(a)r(es), maar voor de insiders misschien niet echt: Ilja de Goede was als laatste geplaatst, maar had aan het begin van het seizoen nog een NJR waarmee ze nu in de A-groep terecht was gekomen, en behaalde vorige week op het NK C nog een mooie zevende plaats. Nu versloeg ze al in de eerste ronde groepsfavoriete Lyne Bruggink en won ook haar drie volgende partijen. In de laatste drie ronden kwam Ilja niet verder dan twee remises, maar omdat Lyne in de laatste twee ronden ook maar één halfje wist te bemachtigen kwam de hoofdprijs voor Ilja niet echt meer in gevaar. Lyne werd met een half punt minder wel tweede, en achter haar eindigden maar liefst vier spelers op de gedeelde derde plaats! Marthijn Kooistra had in de onderlinge partijen het best gescoord en mocht dus de derde prijs in ontvangst nemen.

Tenslotte de belangrijkste groep van allemaal, groep A. Op papier leek het een tweestrijd te gaan worden tussen Tijmen Hofstra en Gerbrich Kroon, die zich als allerlaatste had aangemeld, maar in de praktijk kwam het er niet van: terwijl Tijmen al zijn partijen in winst omzette, liep Gerbrich in ronde 3 en 4 tegen gevoelige nederlagen aan, waardoor de onderlinge partij in de laatste ronde er niet meer toe deed. Ook die werd trouwens door Tijmen gewonnen, waardoor hij met 5 uit 5 winnaar werd van de Grand Prix van Schaakclub Assen! Met maar liefst twee punten minder werd Nick Huisinga tweede, en tot vreugde van het thuispubliek pakte Brian Elsinga de derde prijs.

Het was weer een gezellige schaakmiddag in het Markehuus, en de organisatie hoopt iedereen volgend seizoen weer te kunnen verwelkomen!

Resultaten (NOSBO-site)Foto’s (Facebook)