Assen kaapt punt bij Groninger Combinatie 2

Verslag: Sjoerd

Na twee verloren wedstrijden – die weliswaar ingecalculeerd waren – wilden we graag de eerste wedstrijdpunten binnen slepen. Om die doelstelling te halen wilde ik me als teamleider bedienen van in onze klasse gebruikelijke kunstgrepen zijnde de tactische opstelling. Ik het verleden waren we wars van dit soort praktijken, maar eerste ervaringen twee jaar geleden in de tweede klasse dwongen ons om aan dit circus mee te doen. Met name tegen Ivo werd vaak met veel zorg en passende tegenstander geselecteerd. Vorig was Geon ons tactisch brein en schudde de één na de andere succesvolle opstelling uit zijn mouw. Ondanks mijn grote sympathie voor de spelers van GC2 koos ik ervoor om onze sterkste spelers plaats te laten nemen op de laagste borden. Een dergelijk experiment is risicovol, maar ditmaal pakte het gunstig uit.

Op bord twee ging Martin vrij snel onderuit tegen Alef Boer. Martin had ooit gewonnen van Alef, maar ditmaal kwam Martin er niet aan te pas.

Bij Pieter zag het er tegen Rudolf Potze beter uit. Zijn commentaar:
“In een rustige opening kwam ik door een ietwat onnauwkeurige zet van mijn tegenstander in het voordeel, kreeg veel activiteit en won uiteindelijk een pion. Dit leidde uiteindelijk tot onderstaande stelling met zwart (ik) aan zet:

Arjan speelde tegen de sterke Christofoor Baljon een Franse variant, waarbij hij langzaam ik de problemen kwam. Rocheren bleef achterwege, maar ook in het midden van het bord bleek de koning niet veilig en werd mat gezet.
Comentaar Arjan: “Ik kreeg in een franse opening op zet 5 een nieuwtje tegen me, maar reageerde daar niet goed op. Ik stond de hele partij wat minder omdat het lastig was om tegenspel te creëren. Nadat er een paar stukken van het bord gingen bleek dat mijn koning in het midden moest blijven en dat werd mij fataal.”

Op bord één kreeg Tycho met wit een Siciliaan tegen Adrian Clemens. Na een oprukkende zwarte d-pion werd Tycho in het nauw gedreven. Om toch initiatief te houden besloot Tycho op de koningsvleugel een loper tegen twee pionnen te offeren. Hij kreeg daarmee wel enig spel, maar dat bleek ook in de post mortem onvoldoende. De dapper spelende Tycho moest rond de tijdcontrole de strijd staken.

Intussen speelde Elmar een aardige partij tegen Fons van Hamond. In het middenspel maakten beide heren achter elkaar een opmerkelijke fout.

Rieks kwam tegen Peter Bosker al vrij snel een pion voor. De teamleider hoopte hier op een puntje, maar in het toreneindspel dat resteerde bleek dat de pion onvoldoende was voor de winst.

De eerste echte held van de middag werd Gertjan. Met ruim 300 ratingpunten minder moest hij opboksen tegen FM Joop Houtman. Gertjan kwam aardig in de verdrukking en ik vreesde dat hij het onderspit zou delven. Gertjan verdedigde zich echter zeer nauwkeurig en kwam in een toreneindspel met materieel evenwicht terecht. Tot mijn verbazing kreeg Gertjan een remiseaanbod. Gezien de remiseachtige stelling bij Maarten leek dat een logische keuze. Het leek me verstandig om het aanbod van Joop te accepteren in de wetenschap dat Maarten van plan was om op winst te spelen.

De tweede held bleek dus Maarten te zijn. Vanwege familieverplichtingen verliet ik het denksportcentrum rond kwart over vijf. Maarten was als enige nog bezig tegen Peter Hendriks in een eindspel van paard tegen loper met elk vier pionnen. Ik had waardering voor de wilskracht van Maarten, maar ging ervan uit dat het remise zou worden. Groot was mijn vreugde toen ik rond zes uur een sms-je van Pieter kreeg met 4 – 4. De tactiek had gewerkt!

Groninger Combinatie 2 2099 - Assen             1973 4 - 4
1. FM Adrian Clemens      2198 - Tycho Bruggink    1797 1 - 0