Eerste winst dit seizoen van Assen met VAS als prooi

Verslag: Sjoerd

Zo te horen zat het VAS niet mee. Vele afzeggingen leidden tot een verzwakt team en de heenreis ging niet over rozen. Om half twaalf meldde de teamleider van VAS een vertraging. Men verwachtte ruim een kwartier te laat te zijn. Even na 13.15 uur arriveerden de eerste vijf Amsterdammers en kon de wedstrijd beginnen. Een half uur later volgden de overige drie spelers. De vertraging vond zeker zijn weerslag in het wedstrijdverloop. Van onze zijde was het één en al optimisme, iets wat de teamleider – door schade en schande wijs geworden – probeerde te temperen.

Rieks meldde zich als eerste met een remiseaanbod. Hij had geen echt voordeel weten te halen tegen Jordi Gernaert. De Engelse partij was gelijk opgegaan en het toreneindspel bood beide partijen geen aanknopingspunten.

Jordi Gernaert – Rieks Taal na 27. Kc3 plus remiseaanbod

Omdat het er op de andere borden rooskleurig aan toe ging werd het aanbod met graagte geaccepteerd.

Kort daarop kreeg Martin pardoes een stuk in de aanbieding tegen Daan Schaink, wat niet geheel de bedoeling was. Martin had reeds een comfortabele stelling bereikt.

Kort daarop kwam Pieter een winstpunt toe te voegen tegen Morrison Lesger.

Kort na Pieter kon Elmar een punt scoren. Niels van Dam speelde Hollands tegen Elmar en probeerde actief op de koningsvleugel te spelen.

Maarten kwam al vrij snel erg goed te staan tegen de 89-jarige Niek Oud, die zaterdagochtend nog op het laatste moment bereid was gevonden om in te vallen.

Geon was overtuigd van zijn goede stelling tegen Ed Baarslag, maar moest hard werken op het initiatief te behouden. Dat lukte prima. De onderstaande stelling is weliswaar materieel in evenwicht, maar de witte vrijpion is vele malen meer waard dan de dubbele collega op de a-lijn.

Tycho speelde een aardige partij tegen David Kleeman. In een Siciliaan wachtte Tycho met rocheren en ging ten aanval op de koningsvleugel. Dat kostte wat pionnen op de damevleugel en de aanval leek te stranden.

Gertjan tenslotte mocht tegen Victor Hendriks zijn stunt uit de vorige ronde herhalen door een 2200-speler te bedwingen. Lang leek dat er naar uit te zien, maar vlak voor de tijdscontrole greep Gertjan mis. Hij verloor een belangrijke a-pion en moest vervolgens een stuk geven.

Samenvattend: het werd een soepele overwinning, die twee belangrijke matchpunten opleverde.

Toeschouwers waren: Wilfred Jansen, moeder en vriendin van Rieks, Wout Knol, Gerard Voorintholt, Tinus Spriensma, Ton van Velzen, Remco Bruggink en Kenneth Muller.

De gedetailleerde uitslagen zijn:

Assen             1987 - VAS              2002  5½ - 2½
1. Gertjan Haan      1842 - Victor Hendriks  2206  0  - 1