Een enerverend avondje Veendam!

Geen reacties op Een enerverend avondje Veendam!

Verslag: Maarten B.

Tja, de dagen worden korter, maar oh jongens, wat een hitte was het in wijkcentrum Dukdalf in Veendam. Het derde Asser keurkorps mocht opdraven tegen de, voor aanvang van de wedstrijd, rode lantaarndrager HSP/Veendam 3.

Gerard was keurig op tijd en Maarten was door de geografische omzwerving van Groningen naar Bovensmilde en door diverse doolhoven in Assen te moeten rijden stipt om 19:45 op locatie. Wat de vroege vertrektijd van 18:40 in Bovensmilde toch niet deed vermoeden.

Afijn, over naar de spannende potten. En spannend was het zeker weten! Het werd een knotsgekke wedstrijd waarbij kansen over en weer gingen.

Op bord 1 speelde Jesper een puike partij. Hij kreeg een remiseaanbod toen er nog veel onduidelijk was over een winst of verlies van het team. Doorspelen was het devies. Dat was nog niet zo makkelijk en Jesper kwam iets minder te staan. Na vlieg en stuntwerk wist Jesper op magische wijze het weer gelijk te trekken op het bord. Een gelukkige remise onze kant op.

Op bord twee speelde dhr. Knol. In een gecompliceerde partij kwam er een verloren stelling op het bord voor dhr. Knol. Een kwaliteit en een pion minder leken het recept voor een overwinning van de thuisploeg. Maar het zou geen knotsgekke avond zijn als op de één of andere manier dhr. Knol het tij toch nog wist te keren en ervoor zorgde dat er geen materiaal meer over bleef om mat te zetten. 2-0 in luckies voor Assen en een 1-1 stand.

Op bord 3 speelde Abedin. Na het winnen van een kwaliteit en uiteindelijk een pion zou het, gezien de stelling, winnend zijn. Door een puik bedacht plan, maar een mindere uitvoering verdween er pardoes een volle toren van het bord. Toen waren de kaarten weer heel anders geschud. Een 2-1 stand voor de thuisploeg. Maar Assen 3 liep nog voor in de luckies, dus 1-2 in luckies.

Op bord 4 speelde Waheeb. Waheeb en zijn tegenstander zorgden voor vuurwerk op het bord. Na het optrekken van de rook en allebei nog 5 minuten op de klok stond Waheeb glad verloren met een stuk minder. Door een ongelukkige zetten volgorde wist Waheeb terug te komen in de strijd en eindigden de spelers met allebei een gepromoveerde dame op het bord. Geen muziek meer in de stelling en dus een halfje voor beide, maar weer een lucky voor Assen. 2,5 – 1,5 stand en 1-3 in luckies.

Teamcaptain Gerard speelde op bord 5. Een blik op het bord zei genoeg. Een zeker puntje voor ons met een kwaliteit meer en een pion meer met een betere stelling. Gerard zag hier zoveel goede opties dat er net de verkeerde voortzetting wordt gekozen een pion ging eraf met schaak als gevolg en zo bleef er een kwaliteit voorsprong over, maar wel een pion minder. Een moeilijk eindspel volgde waarbij Gerard alles op alles zette om zijn tegenstander tot een fout te dwingen, maar die gaf geen krimp en zo verzande het in remise. En 3-2 stand en luckiestand van 2-3.

Cor speelde tegen Wim zwart een puike partij. Hij kwam in een gewonnen positie maar moest wel blijven denken om ruimtegebrek rondom zijn dame bij het aanvallen. Dat is aan Cor wel besteed. Maar of het door de verzwindende hitte of door de Kerstgedachten kwam, Cor zijn dame raakte ingesloten en om de stelling toch nog te redden gaf Cor een toren voor zijn dame. Dat was alsnog een genadeklap voor Cor zijn aanvallende stelling. Het was te weinig om de eens winnende stelling toch nog af te maken. Een 4-2 stand en 3-3 luckystand.

Maarten speelde een regelmatige, zeg maar gerust saaie, pot. Dat wees de analyse ook wel uit tot zet 35. Daarna kwamen er wat lichte drukpunten in de stelling van de tegenstander. Na het winnen van een pion en verder werkend aan een iets betere stelling kwamen er nog 3 pionnen bij en was de slotstelling alles zeggend en werden de stukken weer in de doos gedaan. Geheel uit de toon van de avond geen lucky…. drama! Maar wel een puntje voor Assen.

Jan speelde een partij waarbij iedereen op zet 10 dacht… dat gaat wel goed komen. En, spoiler alert!, die kwam er ook. Maar dat lag nog niet eens zo zeer aan de opening. De tegenstander verdedigde namelijk taai, nauwkeurig en wist de aanval af te wimpelen en weer een gelijke stelling op het bord te krijgen. Een volgende aanvalsgolf moest er komen en Jan die kwam op stoom in tijdnood. De tegenstander kwam uiteindelijk het stoom uit de oren. Want een juist aangegeven en genoteerde zet door beide partijen werd jammerlijk genoeg verkeerd uitgevoerd op her bord. In alle tijdnood, warmte en spanning kwam dit per ongeluk. Dit werd een aantal zetten later geconstateerd en dan moet het even worden opgelost. 4-3 stand een betere eindstelling voor Jan en dan nog de vraag of het 4-4 wordt of niet. De notatie is leidend en die was gelijk… maar zo wilde Jan niet winnen en wilde akkoord gaan met remise, een sportief gebaar, maar er stond wel een matchpunt te wachten bij een overwinning. Eenduidig was de slotconclusie dat op basis van het reglement Jan won. Geen lucky en niet de leukste manier om te winnen of te verliezen…

Al met al 4-4 een terechte uitslag en een goed verzorgde avond van de gastheren in Veendam. Volgende keer minder luckies weggeven en meer incasseren en dan komt het allemaal vast goed met de handhaving in de eerste klasse.

Om 01:30 was iedereen weer fijn thuis en kon eindelijk de binnenkant van de ogen worden bekeken. Volgende keer weer een thuiswedstrijd met misschien weer een verslag… mits het de moeite waard is om er over te schrijven natuurlijk. Nou zijn 6 luckies niet de standaard om een verslag te krijgen, maar het geeft wel zekerheid dat ie er komt!

HSP/Veendam 3      1579 - Assen 3            1616 4 - 4
1. Theo Mooijman      1791 - Jesper Post        1537 ½ - ½