Assen 2 verslaat HSP/Veendam 2

Geen reacties op Assen 2 verslaat HSP/Veendam 2

Verslag: Sybrand

Donderdagavond 19 januari 2017 speelde Assen 2 tegen de fusieclub HSP-Veendam, en wel het tweede team. In buurthuis de Kern in Hoogezand werd de wedstrijd gespeeld. Voor Assen-2 mogelijk het eerste bezoek aldaar, in ieder geval kon geen van de schakers zich herinneren er ooit te zijn geweest.

Assen-2 trad aan in de basisopstelling, zonder invallende jeugd dit keer. HSP was een tegenstander waar we op papier van moesten kunnen winnen. Bij aanvang van de wedstrijd bleek dat een aantal HSP spelers afwezig was, o.a. door ziekte. Door de topspelers op bord 4 en 5 te plaatsen hoopten de gastheren een paar punten te pakken, en de topborden werden hierbij opgeofferd. De gemiddelde ratingvoorsprong van 100 punten per bord werden volledig besteed aan de twee topborden; op bord 3 tot en met 8 had HSP daarmee een licht voordeel.

Het verbaasde dus niet dat Geon met zwart op het eerste bord als eerste klaar was tegen een oud-Assenaar. Om 10 voor 9 konden de stukken de doos in. Geon bleef nog even kijken, maar trok enigszins teleurgesteld door de voor hem zwakke tegenstand huiswaarts.

Kenneth op 8 speelde met zwart een goede partij tegen een op papier flink sterkere tegenstander. Hij leek een pionnetje te verliezen in het middenspel, maar deze bleef toch op het bord en de stelling vervlakte snel naar een volstrekte remisestelling. Een mooie prestatie!
Commentaar Kenneth:
Na een opening waar niet veel spannends gebeurde kwamen we uiteindelijk na 11 zetten in de volgende stelling terecht.

Hans op 3 speelde met wit een strakke partij. Hij leek recht op de overwinning af te gaan, maar overzag een een trucje waardoor mat of dameverlies onvermijdelijk was. Bijzonder jammer (1,5-1,5).

Ben speelde op 7 met wit eer een mooie opportunistische partij. Met verschillende rokades een enerverende partij, waarin – ondanks verschillende kleur lopers – Ben de overhand kreeg met een oprukkende a-pion. Zijn tegenstander overzag dat hij schaak stond en zette met zijn toren; vanwege aanraken=zetten moest hij daarom de schaakgevende loper eraf slaan, maar ook zonder dit missertje was het voor Ben ruim gewonnen (2,5-1,5).

in mijn eigen partij op bord 5 met wit tegen Olaf Cliteur kwam ik al gauw iets gedrongen te staan. Een paard op e6 – naast een kompaan op f6 – werd erg sterk en wogen ruimschoots op tegen mijn loperpaar. Met bijna alle stukken op de eerste en tweede rij kon ik het echter keepen. Olaf had veel tijd verbruikt en een remiseaanbod werd dan ook geaccepteerd (3-2).

Terwijl ik Ben en Kenneth naar het lokale treinstation bracht voor hun thuisreis naar Groningen en aansluitend mijn partij met Olaf analyseerde werd zowel de partij van Sjoerd als Jan beeindigd. Wie er eerder was heb ik niet gezien.

Sjoerd speelde op het vierde bord tegen de ratingnummer 1 van HSP. Hij stond een straatlengte voor, maar dat bleek geofferd te zijn en ook correct; Sjoerd kon mat niet vermijden (3-3)

Commentaar Sjoerd:
Ik kwam erg gedrongen te staan tegen Bernard Bontjer, maar wist in het middenspel zijn a-pion te snoepen. Mijn plan om stukken te ruilen werd gedwarsboomd en een mooi kwaliteitsoffer gevolgd door een stukoffer leidde tot een mataanval, die niet te verdedigen was voor mij.

Jan op bord 6 met zwart speelde aanvankelijk wat in de verdediging. Maar een dubbelpion van hem bleek de opmaat van een opstoot door het centrum; ergens won Jan een stuk tegen een paar pionnen, en kreeg een prachtige aanval op de koningsstelling. Uiteindelijk won Jan de partij (3-4).

Frank was met zwart als laatste bezig op bord 2. Hij had een mooie aanval op de koningsstelling, kon de dame winnen van wit, maar ten koste van loper en toren. Dit was nog best lastig, ware het niet dat Frank zijn tegenstander met een zet die leek op de damezet van Carlson in zijn laatste rapidpartij pardoes mat zette!
Commentaar Frank:

Al snel na de opening had ik het initiatief met zwart te pakken. Ik stond stevig in het centrum en verkreeg het loperpaar tegenover het paardenpaar. Ik was aan het loeren op het juiste moment om de stelling open te breken, maar dat moment bleef uit. Ergens had ik een paard er af moeten slaan en daarvandaan verder moeten spelen. Later wanneer de druk begon toe te nemen kon ik met een truc de dame ruilen tegenover een toren en loper. Heel erg overtuigd van deze ruil was ik niet, maar achteraf blijkt de uitgangspositie daarna wel gewonnen. Deze hoefde ik niet te spelen, want ik mocht pardoes mat zetten.

Wit: Kh2, Te2, Tg1, Pc3, Pg3, pi a3, b3, c4, d3, g2; Zwart: Kh7, Dh3, Tf2, Lc8, pi a6, b5, c5, d6, e5, h6

De slotstelling na Dxh3++

Al met al een verdiende overwinning. De cijfers:

HSP/Veendam 2     1736 - Assen 2             1836 3 - 5
1. Evert Stoel       1604 - Geon Knol           2099 0 - 1