BSSK Assen 2017 tot het laatst spannend

Gisteren (28 januari) was het weer tijd voor het basisschoolschaakkampioenschap van de gemeente Assen. PABO De Eekhorst was zoals altijd de locatie, en het aantal deelnemers was vrijwel exact gelijk aan dat van vorig jaar: 71 aanmeldingen, en uiteindelijk 67 spelers. De daling van vorig jaar zet zich gelukkig dus niet voort, en het voordeel van wat minder deelnemers is uiteraard dat het wat rustiger is in de speelzaal… Qua kwaliteit was de bezetting opnieuw prima, en tot de laatste ronde was niet duidelijk wie de titels zouden opeisen!

Groene groep

De groene groep werd gewonnen door de allerlaatste speler die zich had aangemeld: Tomas Moget (9), vorig jaar al winnaar van de jongste leeftijdscategorie en inmiddels bijna een jaar clublid, kwam één keer in de problemen, maar wist knap te ontsnappen naar remise, en won de rest van zijn partijen vrij overtuigend. Toch was de strijd tot het laatst onbeslist, want Vincent de Boer (9) stond na zijn nederlaag tegen Tomas in ronde 3 steeds slechts een halfje achter, en die marge werd tot het einde in stand gehouden. De derde plaats ging enigszins verrassend, maar ook weer niet helemaal, naar de jongste deelneemster van allemaal: Aletta Dekker (6!) speelt evenals haar grote zus Stella (die we in de blauwe groep gaan tegenkomen) bij De Paardensprong (Groningen) en doet regelmatig aan jeugdtoernooien mee. Van haar gaan we ongetwijfeld nog veel horen!

De prijswinnaars per leeftijdscategorie:

t/m 8 jaar:

1. Aletta Dekker, 5 uit 7
  2. Aimée Wolbersen, 4,5 uit 7
  3. Serana Tunyluhulima, 3,5 uit 7

Eervolle vermelding: Robin van Duijn (8) haalde evenveel punten als Serana, maar had minder weerstandspunten.

9 jaar:

1. Tomas Moget, 6,5 uit 7 (en algemeen winnaar Groen!)
  2. Vincent de Boer, 6 uit 7
  3. Leon Niemeijer, 4,5 uit 7

Eervolle vermelding: Mathilde de Ronde haalde evenveel punten als Leon, maar had minder weerstandspunten.

Blauwe groep

In de blauwe groep waren er vooraf drie favorieten voor de eindzege: Stella Dekker (10), de oppermachtige kampioene van vorig jaar en inderdaad de grote zus van Aletta, Lyne Bruggink (10), die drie keer achter elkaar 100% haalde in de groene groep, en Jaël Wierenga (10), de jeugdclubkampioen van SC Assen en vorig jaar dichtbij de titel in de groene groep. En er bleken nog meer kapers op de kust te zijn!

Door een toevalligheidje mochten Lyne en Stella al in ronde 2 tegen elkaar aantreden, en na verwoede strijd werd de partij uiteindelijk in het voordeel van Stella gearbitreerd, waardoor zij de eerste werd sinds 2013 die Lyne een nederlaag toebracht op dit toernooi. Jaël moest in ronde 3 een halfje afstaan aan clubgenoot Daniël Prins (10), waardoor hij na 4 ronden een half punt achter stond op Stella en Willem Telgen (11), die als enige nog op 100% stonden. Hun onderlinge partij in ronde 5 werd verrassend in het voordeel van Willem beslist, nadat Stella plotseling een stuk weggaf… Daarmee was de strijd echter nog lang niet over, want Willem speelde in ronde 6 en 7 remise tegen Jaël en Daniël, terwijl Stella haar beide partijen won en dus weer op gelijke hoogte kwam. Ook na ronde 8 stonden Willem en Stella nog altijd gelijk, en dus moest de laatste ronde de beslissing brengen. Willem nam daarin vrij snel genoegen met remise en verzekerde zich daarmee van de winst in zijn leeftijdscategorie, maar Stella moest het opnemen tegen Jaël en was dus nog niet zeker van groepswinst. Ze schoof echter professioneel naar remise en kwam daarmee wederom gelijk met Willem, maar Willem werd op weerstandspunten winnaar van de blauwe groep. Wat mij betreft moet hij toch maar eens overwegen om ook in clubverband te gaan schaken, hij zou wel eens een hele grote kunnen worden!

De prijswinnaars per leeftijdscategorie:

10 jaar:

1. Stella Dekker, 7,5 uit 9
  2. Jaël Wierenga, 7 uit 9
  3. Daniël Prins, 6 uit 9

11 jaar e.o.:

1. Willem Telgen, 7,5 uit 9 (en op WP algemeen winnaar Blauw!)
  2. Lyne Bruggink, 6,5 uit 9 (47 WP)
  3. Leon Holtrop, 6,5 uit 9 (46,5 WP)

Lyne koos ervoor om in de hoogste leeftijdscategorie te spelen.

Nog twee andere jeugdleden van SC Assen deden mee in deze groep: Quinty Leistra (11) had de hoogste WP-score van de groep die 6 uit 9 haalde, maar had de pech dat Lyne in de hoogste categorie meedeed, waardoor ze net niet in de prijzen viel (aan de andere kant: als Lyne ‘gewoon’ in haar eigen leeftijdscategorie had meegedaan was Daniël buiten de boot gevallen…), en Arjan Mulder (10) speelde helaas al snel geen rol van betekenis meer in het klassement en eindigde op 5,5 uit 9.

Scholen

Vorig jaar veroverde Theo Thijssen de scholentitel terug op de Kloostertuin, en zij wisten het kampioenschap te prolongeren, maar het verschil was veel kleiner dan vorig jaar: slechts één bordpuntje scheidde de twee sterkste schaakscholen van Assen… OBS Kloosterveen, dat tegenwoordig ook aardig aan de weg timmert op schaakgebied, wist met nog twee punten minder de derde prijs te veroveren, en dus plaatsen ze zich, samen met Theo Thijssen en de Kloostertuin, ditmaal op eigen kracht (nadat ze vorig jaar een wildcard kregen) voor het Drents kampioenschap, dat op 18 maart op een nog aan te kondigen locatie zal worden gespeeld.

Het bijprogramma was zoals altijd weer uitgebreid: snelschaken tegen Elmar, livecommentaar bij bord 1 van de blauwe groep, Raindropchess, vrij schaken, video… al jaren vaste onderdelen van het toernooi, en zoals altijd zeer gewaardeerd!

Eindstanden: BlauwGroenScholen
Foto’s op Facebook (genomen door Tinus Spriensma)

Dagblad van het Noorden