Assen 2 verslaat verzwakt Leek

Geen reacties op Assen 2 verslaat verzwakt Leek

Verslag: Sybrand

Vrijdag 10 februari kwam Leek bij Assen op bezoek. Vooraf kwam Geon al met het bericht dat de op rating sterkste speler van Leek was verhinderd, en of deze vooruit kon spelen. Helaas hebben we dat niet rond gekregen, omdat zowel Geon als Frank niet konden. Bij aankomst bleek ook talent Adrian Kuiper niet mee te zijn gekomen. Aan onze zijde ontbrak overigens de kopman ook.

Om kwart voor 8 werd de wedstrijd aangevangen onder toeziend oog van wedstrijdleider Martin van Velzen. Na een half uurtje bleek Frank op bord 1 met zwart een pion te hebben geofferd/weggegeven in een wederzijdse slagzettenreeks. Sybrand op 2 met wit verloor ook een eerste pion, Sjoerd op 4 met wit had een open g-lijn en een h6-pion om aan te vallen, en Ben op 5 met zwart stond al een stuk voor.

De eerste die klaar was, was dus Sjoerd. De aanval over de g-lijn, waarbij tevens de dame van zwart gevangen werd, leidde naar mat, slechts uit te stellen door zwarte stukken in de aanbieding te doen (1-0).

Commentaar Sjoerd:
Ik had en vlotte aanvalspartij tegen Martien Veldman. In een Siciliaanse Naidorf werd de g-lijn geopend en kreeg ik de keuze: dame insluiten of mat.

Ben op 5 volgde even later. Hij had een mooie aanval door het midden op de witte koning, won een tweede stuk, ruilde de dames, liet op zet 37 nog een matnet links liggen en besloot de partij nog iets te rekken (torenschaakje over de f-lijn in plaats van Pd1+ is toch mat in 3 Ben?), maar het einde was onvermijdelijk: om half 10 gingen de stukken de doos weer in (2-0).

Abedin op 7 had met zwart jeudtalent Tijmen Hofstra tegenover zich. Abedin had ter voorbereiding op de wedstrijd ’s middags in de sportschool nog even 100 kilo aan gewichten weggeduwd, maar bij de derde keer had zijn rug iets als ‘krak’ gezegd zo meldde hij. Ondanks de pijn speelde Abedin een goede partij waar het initiatief aan zijn kant lag. In het latere middenspel kantelde dit met Dame en toren tegen Dame en toren, en hier ergens ging het mis. Na afruil van het zwaardere geschut bleef voor Tijmen een buitenste pion over in een 3 tegen 3 pionneneindspel, en dit geloofde Abedin terecht wel (2-1).

Jan op 6 speelde met wit een evenwichtige partij zoals we van hem gewend zijn. Helaas heb ik het slot – wegens eigen perikelen – niet kunnen zien, maar rond 20 over 11 bleek de vlag van de tegenstander te zijn gevallen (3-1).

Of Kenneth op 8 of Hans op 3 eerder klaar was weet ik niet, we houden het maar op ex equo. Kenneth speelde een evenwichtige partij, stond gedurende het middenspel gelijk tot goed. Hoe hij het afgemaakt heb ik niet meegekregen, maar hij won wel (4-1).

Hans liet op bord 3 met zwart zien, dat er ook stellingen zijn waar het loperpaar niet sterker is dan Loper en Paard. Zijn Loper stond op de derde rij, en zijn paard sprong hier vreugdedansjes omheen, in het proces de witte stelling steeds verder uitelkaar spelend. Rond de klok van half 12 hield de tegenstander het voor gezien (5-1). Commentaar Hans:

Frank speelde dus zijn hele partij met een pion minder tegen Sander. Hij had een mooie scherpe partij in een open stelling aan weerszijden, had hiervoor wel heel veel tijd moeten investeren, en heeft vanaf 10 uur ongeveer met een minuut op de klok moeten spelen. Dat is Frank echter wel gewend zo weten we ondertussen. Frank trok uiteindelijk aan het kortste eind (5-2).

Sybrand verloor rond zet 15 een pion en had bovendien het loperpaar tegen. Pieter Doller ruilde echter een loper tegen het paard, waardoor ongelijke lopers overbleven. Toen ik rond zet 30 wilde afwikkelen naar een toren-dame eindspel zonder lopers en met een pion minder, sloeg Pieter verrassend met zijn dame een gedekte pion; via een vorkje won hij deze dame weer terug, en stond hij 2 pionnen voor met de ongelijke lopers nog op het bord.

De cijfers:

Assen 2             1765 - Leek                1618 5½ - 2½