Assenaren houden huis op NOSBO-PJK: vijf titels en NK-plaatsen!

De afgelopen paar dagen stonden in het teken van de persoonlijke jeugdkampioenschappen van de NOSBO, die ook dit jaar weer in het Groninger Denksportcentrum gespeeld werden. In totaal zes Assenaren deden mee in de categorieën B, C en D, en ze deden het geweldig!

B-categorie

De B-categorie (12 deelnemers, 7 ronden Zwitsers, 45 minuten + 5 seconden per zet) leek op voorhand een spannende strijd te gaan worden met zeker zes kanshebbers voor de titel, maar na de eerste dag was het al min of meer duidelijk dat Jesper er met de titel vandoor zou gaan. Alleen in de vierde ronde kwam hij in de problemen, maar met een kwaliteit minder wist Jesper zijn tegenstander met actief spel te overrompelen, en na zes ronden stond hij al twee punten voor en was de titel al binnen! Abedin was de andere Assenaar in deze groep; hij draaide een wisselvallige eerste dag met twee overwinningen en twee nederlagen, maar speelde op dag 2 stukken beter met twee winstpartijen en een snelle remise tegen Jesper in de slotronde (al had Abedin best nog wel even mogen doorspelen), waardoor hij uitkwam op 4,5 punten en een gedeelde tweede plaats!

C-categorie

In de C-categorie (10 deelnemers, 9 ronden, 30 minuten + 5 seconden per zet) waren er eigenlijk slechts twee serieuze kandidaten voor de titel: Loek van der Hagen en Tycho. Zij wonnen dan ook allebei hun eerste vier partijen, maar in de vijfde ronde liet Loek zich plotseling naar verrassen, zodat Tycho na de eerste dag al een punt voor stond. Die voorsprong gaf hij niet meer weg: in de achtste ronde besliste Tycho het onderlinge duel overtuigend in zijn voordeel, en ook de overige partijen werden in winst omgezet, en dus 9 uit 9 voor Tycho! Brian was degene die Loek zijn andere punt afhandig maakte; hij schaakt de laatste tijd weer wat meer, doet wekelijks mee in de interne competitie en nu dus voor het eerst op het NOSBO-PJK. Dat ging lang niet slecht, al ontbrak de scherpte af en toe nog: zo liep Brian in ronde 4 met een pion meer ineens een matnet in… 4,5 uit 9 is zeker geen slechte eindscore, daar kun je mee door! Op het eerste gezicht verrassend deed ook Lyne mee in deze groep, maar eigenlijk was het best een logische keuze: Lyne en haar grote concurrente Stella waren als enige twee meisjes bij de D-tjes al verzekerd van een NK-plaats, en dus konden ze mooi gaan strijden om een extra plaats op het NK ABC. Niets ten nadele van de andere twee deelnemende dames, maar Lyne en Stella hebben toch behoorlijk wat meer talent! De twee gingen het hele toernooi gelijk op, verloren in de eerste zeven ronden alleen van Tycho en Loek, maar toen brak het spektakel aan: Lyne liep tegen een verrassende nederlaag aan tegen de tot dan puntloze nummer laatst, maar ook Stella (tegen een andere oude bekende: Tobias van Essen, die een paar seizoenen geleden nog een paar keer meespeelde op onze jeugdclubavond) verloor, en dus kwam het aan op het onderlinge duel in de laatste ronde. Op het BSSK was Stella (na arbitrage) nog de betere, maar nu speelde Lyne (op een klein slippertje in de opening na) een zeer overtuigende pot, en pakte het volle punt, de C-meisjestitel (en daarmee ook de D-meisjestitel) en de NK-plaats!

D-categorie

De D-categorie (8 deelnemers, 7 ronden, 20 minuten + 5 seconden per zet) werd ook al een Asser feestje, want Jaël was duidelijk de beste. Hij stond slechts één halfje af, kwam daarnaast twee keer minder te staan, maar wist zich er beide keren uit te redden om nog het punt te drukken. Ook voor Jaël een NK-plaats dus!

Een zeer succesvol toernooi dus met maar liefst vijf titels en NK-plaatsen! Zoals wellicht bekend wordt het NK ABC dit jaar in Assen gespeeld, dus wie Jesper, Tycho en Lyne daar in actie wil zien is van harte uitgenodigd om van 23 tot en met 29 april een kijkje te komen nemen in Hotel Van der Valk!

Verslag en uitslagen (NOSBO-site): B, C, D
Foto’s (Facebook): dag 1, dag 2