Kloostertuin wint Drents kampioenschap basisscholen na zinderende ontknoping, Kloosterveen derde!

Gisteren (18 maart) mochten vier teams van Asser basisscholen in Emmen aantreden voor de strijd om het Drents kampioenschap: de Kloostertuin, Kloosterveen, en Theo Thijssen 1 en 2. Onder de spelers opnieuw een aantal clubleden: Quinty (bord 2) en Arjan (bord 4) namens de Kloostertuin, Lyne (bord 1) en nieuw lid Leon Niemeijer (bord 3) namens Kloosterveen, en nieuw/aankomend lid Marco Lemminga (bord 3) namens Theo Thijssen 1. Vooraf was mijn verwachting dat zij zouden gaan strijden om plaats 2 en 3, want de Eshoek (Annen), met ook nu Loek en Janneke van der Hagen op bord 1 en 2, zou wel veel te sterk zijn en makkelijk kampioen worden. Het werd echter een zeer spannend toernooi dat pas in de laatste ronde beslist werd!

In de eerste ronde mochten de Kloostertuin en Kloosterveen meteen tegen elkaar aantreden, en de Kloostertuin won vrij makkelijk: Quinty en Arjan maakten 2 – 0, Leon scoorde nog tegen, maar Lyne was ditmaal niet opgewassen tegen Asser kampioen Willem Telgen, die we, als het goed is, over niet al te lange tijd ook clublid mogen noemen en absoluut een aanwinst zal zijn! De Kloostertuin won vervolgens hun tweede wedstrijd ook overtuigend, maar Kloosterveen verspeelde opnieuw een matchpunt, mede door een zeldzame onoplettendheid van Lyne… Gelukkig zetten zij daarna de opwaartse lijn in met overwinningen in ronde 3 en 4, terwijl de Kloostertuin en Theo Thijssen 1 (dat de eerste twee ronden ook had gewonnen) in ronde 3 het tegen elkaar opnamen; de Kloostertuin won en bleef daarmee op 100%. Theo Thijssen 2 was in deze ronde als eerste Asser team aan de beurt om de Eshoek te bestrijden, maar ging er vrij kansloos af… Zij behaalden, zonder clubspelers in het team, overigens een mooie zesde plaats in de eindstand, niet slecht gedaan! In ronde 4 was het de beurt aan Theo Thijssen 1 om te proberen de Eshoek een punt afhandig te maken, en dat lukte bijna: Marco won op bord 3 en bord 4 (wiens naam ik helaas niet meer weet) stond gewonnen, maar verloor uiteindelijk toch… De Kloostertuin won in ronde 4 opnieuw en stond halverwege dus samen met de Eshoek bovenaan.

In ronde 5 stond daardoor de onderlinge confrontatie op het programma. Dat liep helaas niet goed af voor de Kloostertuin: Quinty ging vrij kansloos ten onder tegen Janneke (die overigens al haar partijen won en daarmee werd uitgeroepen tot beste speler/speelster van het toernooi, een klein succesje voor Team HaAs dus!), derde-bord-speler Yori Klopstra redde het ook niet, Arjan scoorde nog tegen (ook hij wist al zijn partijen te winnen!), maar Willem bezweek na lange strijd onder de druk van Loek. Daarmee was de Eshoek twee punten los van de rest van het veld, en daar mocht Kloosterveen in ronde 6 wat proberen aan te doen. Het werd een geweldige wedstrijd: de Eshoek kwam vrij vlot op 1 – 0 door opnieuw een overwinning van Janneke op Vincent de Boer, maar Leon (die ook al zijn partijen wist te winnen!) maakte gelijk en op bord 4 zorgde Aimée Wolbersen zelfs voor een verrassende voorsprong. Aan Lyne dus de taak op Loek minimaal een halfje afhandig te maken, en dat lukte: een superspannende partij waarin over en weer kansen gemist werden (waaronder een mat in 1!) eindigde met twee gevallen vlaggen, remise dus en een prachtige overwinning van Kloosterveen! De Kloostertuin kon daardoor weer gelijk komen met de Eshoek, en met opnieuw een overwinning lukte dat: bij het ingaan van de laatste ronde hadden beide teams precies evenveel matchpunten en bordpunten!

In de laatste ronde voldeed de Kloostertuin aan de opdracht met een 4 – 0 overwinning, en dus moest de Eshoek dat ook doen om de titel niet naar Assen te laten gaan. Daar slaagden zij niet in: 3 – 1 winst, maar de titel ging daardoor met een bordpunt verschil naar de Kloostertuin! Kloosterveen en Theo Thijssen 1 mochten onderling uitmaken wie derde zou worden, en mede dankzij een overwinning van Lyne op ‘eeuwige rivale’ Stella trok Kloosterveen de winst, en daarmee de derde plaats, naar zich toe!

Een geweldige middag voor het Asser schoolschaak, en het avontuur is nog niet afgelopen: op 8 april mogen de Kloostertuin en Kloosterveen strijden om het NOSBO-kampioenschap! De prestaties van onze leden mogen er ook zijn: de exacte cijfers weet ik niet (en helaas zijn ze ook niet gepubliceerd), maar ze haalden allen meer dan 50%, en zoals gezegd wisten Leon en Arjan al hun partijen te winnen! Overigens had ESG nog een mooi cadeautje voor alle deelnemers in petto: op 1 april (hopelijk is dit geen grap) mogen zij gratis meedoen aan het Grand-Prix-toernooi in Emmen, een prima gelegenheid dus om extra ervaring op te doen! Die ervaring zal nodig zijn, want de tegenstand uit Groningen zal niet gering zijn; zo zijn de bekende schaakscholen GSV, Dom Helder Camara (beiden Groningen-Stad) en de Fontein (Ten Boer) er ook nu weer bij. Zij zijn echter zeker niet onkwetsbaar, dus wie weet kan er opnieuw gestunt worden!

Verslag organisatie (ESG)Foto’s (Facebook)

UPDATE 20 maart: de uitslagen zijn inmiddels gepubliceerd op de NOSBO-website, en dus kan ik de scores van de clubspelers melden: Leon en Arjan 7 uit 7, Marco 5 uit 7, Lyne 4½ uit 7 en Quinty 4 uit 7. Van de niet-clubspelers deed Aimée Wolbersen het het best, zij behaalde met 5½ uit 7 een mooie vijfde plaats in het topscorersklassement!