SISSA 2 – Assen

Geen reacties op SISSA 2 – Assen

Verslag: Sjoerd

Het meest voor de hand liggende scenario voor 1 april 2017 was het volgende: SISSA 2 – ongeslagen bovenaan – zou met twee vingers in de neus kampioen worden en wij moesten de schade zo beperkt mogelijk houden – lees halfjes sprokkelen – in het gevecht met het degradatiespook.

Het verzoek van SISSA teamleider Koen Lambrechts om een aantal partijen vooruit te spelen werd deels gehonoreerd. Martin en Gertjan speelden ruim een week geleden tegen respectievelijk Arjan Dijkstra en Jan Joris Groenewold. Martin verloor, maar Gertjan zorgde voor een enorme opsteker door Jan Joris te verslaan. In de viewer is zijn partij met commentaar na te spelen.

De nare gedachte van een 8 – 0 nederlaag kon gewist worden en onbevangen gingen we de strijd aan.

Ondanks een aantal afzeggingen was SISSA niet verzwakt. Op bord drie trof Arjan de Duitse FM Julian Kramer, die net een maand lid van de JSV was. De Grünfeld die op het bord kwam werd perfect door de jongbakken Sissaan gespeeld en tegen de tijdcontrole moest Arjan opgeven.
Commentaar Arjan: “Variant waarin je moeilijk kan verliezen met wit volgens Ivo, maar dan moet je wel een beetje weten wat je aan het doen bent… Ik had laatst al een paar keer tegen Julian gesnelschaakt na een viertallenwedstrijd in Atlantis. Mijn totaalscore bleef op 0 steken… Komt uit Duitsland, erg aardige gast.”

Op het achtste bord mocht Maarten weer eens tegen Frits Rietman spelen. Vijf jaar geleden zorgden beide heren voor spektakel in de legendarische strijd tussen SISSA 1 en Assen 1 waar hun partij in remise eindigde en zorgde voor de eindstand van 4 – 4 tegen Loek van Wely en zijn kompanen.
Commentaar Maarten: “Frits kwam wat beter uit de opening, waarna ik het eerst recht trok en daarna voordeel kreeg met een sterk centrum. Met een dubieus loperoffer gaf ik Frits weer een betere stelling, maar in tijdnood maakte hij een blunder waardoor ik eerst zijn loper terugwon daarna de witte koning op het midden van het bord kon mat zetten.”

Elmar investeerde veel tijd in zijn partij tegen Floris van Assendelft. Elmar deed het lang niet slecht, moest wel wat materiaal inleveren, maar probeerde wel initiatief te krijgen. Uiteindelijk verloor Elmar. Of dit van de klok of van Floris was blijft in het ongewisse.

Rieks werd op bord één geposteerd tegen Erik-Jan Hummel, die zich serieus had voorbereid tegen Pieter. Rieks leverde een modelpartij af en kwam geen moment in gevaar.
Commentaar Rieks: “Het plan op het einde was om het paard te vangen, vond het wel mooi hoe de lopers samenwerken om dat te doen. Daarvoor een zwakte creëren op de damevleugel voordat hij activiteit op de koningsvleugel kon ontwikkelen. Hij kan d5 pushen en daarna is het even vrij scherp, volgens mij sta ik iets beter omdat a6 zwakker is dan c3, ik in veel varianten het loperpaar krijg en de trucjes met Le3+ net kan voorkomen. Hij kon afwikkelen naar een plus remise eindspel voor mij, maar wilde meer, offerde een pion om hem met renteactiviteit terug te krijgen maar had Lg4! gemist, waarna zijn stelling ineenstort.”

Cruciaal was onderstaand moment:

Tycho had van tevoren opdracht gekregen om de deur dicht te houden. Tegen Hendrik de Groot kwam hij in het nauw door op te boksen tegen een wit loperpaar met een pion minder. Tycho kan echter erg goed schaken en daarnaast ook verdedigen. De beste verdediging is vaak ook de aanval en in het eindspel schroomde Tycho ook niet om die strategie te volgen met als gevolg dat hij zijn opdracht met verve vervulde: de deur dichthouden met remise als resultaat tegen 351 ratingpunten meer.

De partij van Pieter tegen Koen Lambrechts moest de beslissing opleveren. Het ging alle kanten op. Pieter zijn commentaar:
“Rustig begonnen, tot zo rond zet 10 ineens een scherpe variant op het bord kwam. Mijn tegenstander moest noodgedwongen een stuk offeren tegen twee pionnen, maar ik hield er wel een zwakke koningsstelling aan over. Ik wilde vervolgens iets te enthousiast stukken ruilen, waardoor ik direct pion 3 moest inleveren. Door een kleine tegenaanval werd mijn tegenstander echter verplicht om nog een kwaliteit te offeren, maar hij won er nog een pionnetje bij. Tussenstand: ik een toren, hij 4 pionnen, klein voordeel voor zwart volgens Fritz.
Een paar zetten later miste ik een trucje en een nog veel mooiere tegentruc. Ik werd hierdoor gedwongen om weer een kwaliteit in te leveren, en even later werden dames geruild. Eindspel wat overbleef was voor zwart T+6 pionnen tegenover T+P+2 pionnen voor mij. Al snel werd ik overlopen, stond verloren, maar ik kon nog een stuk terugofferen tegen twee pionnen. Er bleef echter een moeilijk toreneindspel over wat door mijn actieve stukken misschien nog remise te houden was. In het eindspel met T+pion voor mij tegenover T+3 pionnen voor zwart had ik een klein trucje waardoor ik kon promoveren. De stelling van zwart was toen behoorlijk ongelukkig waardoor ik snel de resterende pionnen kon oprapen en mat kon zetten.
Al met al een interessante partij waarin we beiden goede en minder goede zetten speelden, allebei beter en gewonnen hebben gestaan en ik uiteindelijk de gelukkigste bleek.”

Gertjan was meegereisd als supporter en Ben van Os kwam ons een hart onder de riem steken. Dat hielp dus.

De gedetailleerde uitslagen met ratingverschillen die verder geen toelichting behoeven zijn:

SISSA 2                  2231 - Assen             1975 3½ - 4½
1. FM Erik-Jan Hummel       2315 - Rieks Taal        2089 0  - 1