Ook Grand Prix ESG succesvol voor Assenaren!

Voor het eerst in 2017 stond er weer eens een Grand-Prix-toernooi op het programma, en ESG was de organiserende club. Helaas viel het toernooi samen met de achtste ronde van de KNSB-competitie en de Haren Challenger, waardoor nogal wat sterke spelers moesten afhaken… Gelukkig was de topgroep sterk bezet, en deed er ook weer een mooi clubje Assenaren mee!

Doordat de verschillen aan de top niet groot waren, werd ditmaal gekozen om de A-groep uit zeven spelers te laten bestaan en niet de gebruikelijke zes. Dat had nogal wat invloed: verschillende partijen werden pas in de laatste minuut beslist, en bijna iedere ronde viel er wel een vlag! Jaël en Lyne mochten zich in dit geweld mengen, en met name Jaël (die eigenlijk ook in Haren had moeten zijn, maar zijn partij de avond ervoor vooruit kon spelen) deed het prima: begonnen met 2 uit 2, daarna oneven, helaas in de laatste vier partijen slechts anderhalf punt, maar het bleek voldoende voor Jaël om op onderling resultaat de tweede prijs in ontvangst te mogen nemen! Lyne had een moeizame start met twee zwaarbevochten remises (met tussendoor de bye) en daarna twee nullen, maar in de laatste twee ronden ging het stukken beter: eerst gewonnen van de uiteindelijke toernooiwinnaar Luca Petrelli (met een openingstrucje dat Lyne in de interne competitie heeft geleerd, maar Luca blijkbaar niet kende), en in de slotronde eindelijk weer eens winst op Jaël! Jammer genoeg kwam Lyne alsnog een half puntje tekort voor de prijzen, maar toch geweldig hersteld!

In groep D hadden we een debutant: Leon is pas sinds een paar weken clublid, maar doet het nu al prima met o.a. 7 uit 7 in het Drents basisscholenkampioenschap, en nu deed hij voor het eerst aan een ‘echt’ toernooi mee. Ook nu ging het uitstekend, want Leon verloor alleen van de groepswinnaar en won verder alles, en dus mocht hij de tweede prijs in ontvangst nemen! Klasse gespeeld Leon!

Een leuk idee van ESG was dat de deelnemers aan het Drentse basisscholenkampioenschap gratis mochten meedoen, en dat leverde in groep E nog een leuk succesje op voor OBS Kloosterveen (naast de prijs van Leon): tweede-bord-speler Vincent de Boer wist namelijk al zijn partijen te winnen! Misschien moet hij ook maar eens overwegen het bij de club te gaan proberen…

Het was een mooie middag in Emmen, voor mij persoonlijk zeker de moeite waard om voor één keer een KNSB-middag over te slaan! Volgende week staat het NOSBO-basisscholenkampioenschap op het programma, hopelijk is iedereen dan opnieuw in topvorm!

Verslag organisatie (website ESG)Foto’s (Facebook)