Grand Prix Bob Romijn Haren: opnieuw Assenaren in de prijzen!

Afgelopen zaterdag (6 mei) was het weer tijd voor een Grand-Prix-toernooi, namelijk dat van SC Haren, vernoemd naar Bob Romijn, de grote aanjager van het jeugdschaak in Haren. Een voor dit seizoen ongekend aantal kinderen had zich aangemeld: 72 stuks maar liefst, waar bijna alle andere toernooien al blij mochten zijn als er 50 kwamen! Uiteraard mengde het gebruikelijke clubje Assenaren zich ook nu weer in de strijd, en ze deden het weer prima!

De A-groep bestond ditmaal uit 8 spelers in plaats van de gebruikelijke zes, en net als een maand geleden in Emmen bleek waarom dat eigenlijk geen goed idee is. Een kwartier bedenktijd is voor de toppers te kort, in iedere ronde ging er minimaal één partij tot het gaatje, en ook nu vielen er een paar vlaggen… Gevolg: de prijzen konden pas na half 6 worden uitgereikt, ruim een half uur later dan gepland. Gelukkig was het allemaal de moeite waard, want Jaël wist zich opnieuw in de prijzen te spelen! Hij begon met 4 uit 4, haalde in de laatste drie partijen slechts één punt (tegen drie absolute kanonnen, dus geen schande!), en dat bleek voldoende om op onderling resultaat de derde prijs te pakken! En ook nog eens een dikke overscore van 2 punten behaald, dus de middag kon voor Jaël niet stuk! Lyne mocht ook weer eens in deze groep meedoen, en als laatste geplaatst leek ze een zware middag tegemoet te gaan. Niets was minder waar, want al in de eerste ronde sloeg ze toe, notabene tegen de als eerste geplaatste Daan Noordenbos! Voor hem was het trouwens het enige punt dat hij liet liggen, want hij won al zijn andere partijen en daarmee de groep! Daarna liep het helaas minder voor Lyne; ze wist nog slechts drie remises te halen, waaronder overigens wel één tegen Loek van der Hagen, die in de laatste ronde Jaël versloeg en daarmee de tweede prijs won! 2½ uit 7 bleek echter alsnog ruim een half punt boven verwachting, en Lyne scoorde anderhalf van die punten tegen de nummers 1 en 2, dus ze heeft het gewoon prima gedaan!

Groep F was de andere groep met Asser inbreng, want Adriaen deed weer eens mee. Hij hing het hele toernooi ongeveer rond de 50%, maar twee nederlagen in de laatste ronden zorgden dat er niet meer dan een zesde plaats inzat. Volgende keer beter! In deze groep speelde ook een oude, maar ook weer niet zo oude bekende mee. De familie Nijmeijer is namelijk enkele weken geleden verhuisd, en daardoor heeft Frank onze club helaas vaarwel moeten zeggen… Hij deed het deze middag uitstekend: vijf overwinningen (waaronder in de slotronde tegen Adriaen) en twee nederlagen leverden een tweede prijs op!

Al met al een lange, maar succesvolle middag in het Postillion Hotel Haren! Over twee weken staat het GasTerra-toernooi op het programma; helaas zal ik die moeten missen, maar hopelijk is gratis deelname voldoende reden voor onze jeugd om mee te doen!

Uitslagen (NOSBO)Foto’s (Facebook)