Grand Prix Assen 2017 prooi voor Loek van der Hagen

Gisteren (10 juni) vond alweer de zesde editie van het Grand-Prix-toernooi van Schaakclub Assen plaats. Helaas waren er wat minder deelnemers dan vorig jaar; 34 om precies te zijn, en de organisatie koos ervoor om naast de gebruikelijke hoofdgroep van 6 vier groepen van 7 te vormen. De strijd op de borden was ook dit keer zeer fel, en in bijna iedere groep hadden de favorieten het niet makkelijk!

De laagste groep, groep E, werd een feestje voor de thuisclub: Léon Niemeijer en Adriaen van Helden haalden allebei 5 uit 6, en omdat Léon de onderlinge partij had gewonnen werd hij de groepswinnaar. Adriaen werd uiteraard wel tweede, en met een halfje minder pakte Berend Visser de derde prijs.

Groep D werd volledig gedomineerd door Levi Sekema, die slechts als vijfde geplaatst was, maar als enige deze middag al zijn partijen wist te winnen! Tomas Moget verloor alleen van Levi en won de rest van de partijen, en zorgde daarmee voor nog een mooi succesje voor de thuisclub, en met maar liefst 2,5 punt minder dan Tomas wist Sono Folkers beslag te leggen op plaats 3.

Groep C was tot het eind spannend. Mees van Essen haalde 5 uit 6, maar was in de laatste ronde oneven en moest dus afwachten of Tetske Hofstra, die een punt minder had maar de onderlinge partij had gewonnen, nog langszij zou komen en daarmee de groepswinst zou kapen. Tetske ging echter onderuit tegen Tommaso Cioffi, waardoor Mees alsnog groepswinnaar werd; Tommaso werd op onderling resultaat tweede en Tetske derde.

In groep B werden diverse partijen tot op het bot afgekloven, en in enkele partijen viel zelfs een vlag! Ook hier moest de laatste ronde de beslissing brengen: Dylan Torensma won zijn laatste partij, maar concurrent Tobias van Essen verloor, en dus pakte Dylan de eerste prijs en Tobias de tweede. Grand-Prix-klassementsleider Rowin Berghuis had het niet makkelijk, maar door zijn laatste twee partijen te winnen wist hij toch beslag te leggen op de derde prijs.

In groep A was de strijd om de hoofdprijs niet echt spannend, maar die om plaats 2 en 3 wel: voor de laatste ronde waren er nog vier kandidaten! Lyne Bruggink wist als eerste haar partij te winnen, en zag vervolgens clubgenoot Jaël Wierenga onderuit gaan tegen Leandro Slagboom. Daarmee waren Leandro en Lyne verzekerd van plaats 2 en 3; de eerste prijs ging naar Loek van der Hagen, die alleen in de eerste en de laatste ronde een halfje afstond en na vier ronden al zeker was van de hoofdprijs.

Alle prijswinnaars nogmaals van harte gefeliciteerd! Volgend jaar hopen we opnieuw een Grand-Prix-toernooi te organiseren; hopelijk is iedereen er dan opnieuw bij!

Resultaten (NOSBO)Foto’s (Facebook)