Combinatiedag van het Noorden: Jaël wint de A-groep, opnieuw prima prestaties Assenaren!

Alweer anderhalve week geleden vond de laatste clubavond van het seizoen plaats, maar het schaakseizoen voor de jeugd was toen nog niet afgelopen, want er stonden nog twee Grand-Prix-toernooien op het programma. Vorige week zondag (18 juni) werden in Veendam helaas geen prijzen behaald, maar eergisteren (24 juni) ging het stukken beter! Voor de tweede keer werd voor zowel de NOSBO- als de FSB-Grand-Prix-cyclus een gezamenlijk afsluitend toernooi georganiseerd onder de naam “Combinatiedag van het Noorden”, en ditmaal werd dit toernooi gespeeld in Hoogkerk. Vier Assenaren hadden nog wel zin in een paar partijen, en zoals gezegd deden ze het prima!
(Overigens werd ikzelf gebombardeerd tot tafelleider van de B-groep, dus ik heb niet alles even goed kunnen volgen…)

Ook deze keer speelden Jaël en Lyne weer in de hoogste groep, en Jaël bezorgde ons nog een mooi succes, want met 4 uit 5 wist hij de groep op zijn naam te schrijven! Met name zijn overwinning op favoriet Leandro Slagboom was indrukwekkend: Jaël verloor ergens een stuk, maar met zijn drie overgebleven stukken toverde hij een prachtige mataanval uit de hoge hoed. Geweldig gespeeld Jaël! Lyne verging het helaas minder; naar verluidt kwam ze een paar keer in tijdnood, en ze wist slechts twee halfjes te pakken. Jammer!

Léon mocht het ditmaal in de D-groep proberen, en hij maakte zijn favorietenrol meer dan waar: hij stond slechts twee remises af en was een ronde voor het einde al zeker van de groepswinst. Klasse Léon, nogmaals van harte gefeliciteerd!

Ook Adriaen was als eerste geplaatst, in de E-groep, en ook hij deed het prima: één nederlaag en een remise leverden een gedeelde eerste plaats op. Helaas werd het op onderling resultaat geen eerste prijs, maar wel de tweede, dus ook hier mijn felicitaties!

Drie mooie prijzen erbij dus, en daar bovenop bleek Jaël in het totaalklassement vijfde te zijn geworden, dus hij kon met twee bekers naar huis! De andere Assenaren deden het ook niet slecht: Lyne (één van de drie die aan alle NOSBO-Grand-Prix-toernooien meededen!) eindigde als negende, Adriaen 17e, Léon 26e, Tomas 54e, en Arjan 156e (alleen ons toernooi gespeeld) van in totaal 204 deelnemers.

En daarmee zit dit seizoen er, voor wat NOSBO-aangelegenheden betreft, er op. Tot volgend seizoen allemaal!

Resultaten (NOSBO): Veendam, Combinatiedag v/h Noorden
Eindstand NOSBO-Grand-Prix-cyclus
Foto’s Combinatiedag v/h Noorden (Facebook)