Meesterklasse D: net geen 50% voor “Team HaAs” op eerste speeldag

Afgelopen februari werd “Team HaAs” overtuigend NOSBO-kampioen, en dus mogen we, nadat vorig seizoen in het NK E-teams onder de vlag van SC Haren werd meegedaan, voor het eerst sinds 2014 weer eens een team inzetten in de landelijke jeugdclubcompetitie! Het team is wel behoorlijk gewijzigd ten opzichte van het NOSBO-kampioenschap, want Jaël en Lyne wilden wel spelen, maar Willem Mooibroek en Janneke van der Hagen zagen helaas af van deelname. Gelukkig vond Kees Romijn vier van zijn andere spelers bereid mee te doen (zij zijn hiervoor dubbellid bij ons gemaakt), en ook Arjan had wel zin, en dus konden we gisteren met een leuk team aantreden voor de eerste speeldag. Onze opstelling:

1. Jaël
  2. Lyne
  3. Arjan
  4. Matthijs Eikelaar (Haren)

Ikzelf mocht eerst Jaël thuis ophalen en om 8:05 Kees en Matthijs oppikken op het station, en Bas Mulder (de vader van Arjan) nam de anderen mee, waarvoor uiteraard mijn dank! We waren ruim op tijd in Den Bosch, en dus konden we in alle rust ons mentaal voorbereiden op de drie wedstrijden die op het programma stonden.

Ronde 1: VAS 2 – Assen

In de eerste ronde troffen we meteen één van de sterkere teams, maar in het begin ging het niet slecht. Jaël kwam gelijkwaardig uit de opening, Lyne zag haar tegenstander haar nieuwe opening niet goed aanpakken en kwam uitstekend te staan, Arjan stond naar mijn mening ook niet slechter, en Matthijs was lekker actief aan het spelen. Zou er een stuntje in zitten?
Helaas ging het uiteindelijk toch mis. Matthijs overzag, nadat zijn dame aangevallen werd, dat hij die gewoon kon ruilen en verloor materiaal, en dus stonden we met 1 – 0 achter. Arjan kwam in een eindspel met een pion minder terecht dat theoretisch remise is, maar miste even een stukje kennis van dat eindspel en ging er dus ook af. Lyne wist een pion te winnen, maar overzag in haar haast om af te wikkelen een dodelijke doorbraak, en dus viel ook dit punt de verkeerde kant op. Jaël kon helaas geen plan verzinnen en werd langzamerhand onder de voet gelopen op de koningsvleugel, en toen hij ook nog een stuk verloor was de wedstrijd gespeeld. 4 – 0 verloren, waar we zeker één of anderhalf bordpunt hadden verdiend…

VAS D2           1094 - Assen D1          872  4 - 0
1. Aadi Patwardhan  1439 - Jaël Wierenga     1262 1 - 0
2. Rufus Ang        1009 - Lyne Bruggink     1010 1 - 0
3. Suvan Patwardhan 1179 - Arjan Mulder      618  1 - 0
4. Samson Reina     749  - Matthijs Eikelaar 600  1 - 0

Ronde 2: Assen – Pallas

Het eerste matchpunt dankzij vrij overtuigende overwinningen van Jaël en Lyne, maar dat hadden er misschien wel twee moeten zijn, want Arjan kwam volgens mij prima te staan met twee vrijpionnen op de damevleugel. Helaas was hij plotseling een toren kwijt toen ik even niet keek, en dus ging het alsnog mis. Ook Matthijs kon ditmaal niet echt een vuist maken, en dus werd de eindstand 2 – 2. Dan de volgende ronde maar winnen!

Assen D1          872  - Pallas D1       708 2 - 2
1. Jaël Wierenga     1262 - Bas Capel       872 1 - 0
2. Lyne Bruggink     1010 - Nijs Ogink      778 1 - 0
3. Arjan Mulder      618  - Feike Harmsen   653 0 - 1
4. Matthijs Eikelaar 600  - Walter Kaemingk 529 0 - 1

Ronde 3: Meppel – Assen

Leuk, een Drents onderonsje, en dan wordt het nog leuker als we ook daadwerkelijk onze eerste overwinning pakken! Helaas was Arjan ook ditmaal geen succes gegund, maar Matthijs zat ditmaal wél aan de goede kant van het bord: zijn tegenstander kon opeens mat alleen nog verhinderen door al zijn stukken weg te geven, en dat voordeel werd prima in een vol punt omgezet. Lyne won op slimme wijze een stuk en drukte ook het punt, en Jaël stelde de matchwinst veilig met een ijzersterk gespeeld toreneindspel!

Meppel D1         1040 - Assen D1          872  1 - 3
1. Wessel Adema      1354 - Jaël Wierenga     1262 0 - 1
2. Florian Molanus   1086 - Lyne Bruggink     1010 0 - 1
3. Eva Molanus       1099 - Arjan Mulder      618  1 - 0
4. Leon van den Berg 619  - Matthijs Eikelaar 600  0 - 1

Daarmee verlieten we Den Bosch met drie matchpunten, vijf bordpunten, en een zestiende plaats (van de 28) in de tussenstand, en even na 8 waren we weer terug in Assen. Een geslaagde dag wat mij betreft, en de volgende gelegenheid is niet ver weg: op 30 september mogen we opnieuw aan de bak!

Uitslagen en standen: https://www.schaken.nl/node/28062